Dansers spelen als choreograaf
Op zaterdag 23 juni ging New Moves in première. Een indrukwekkende voorstelling waarin de dansers zeer hun best hebben gedaan om er als choreograaf uit te blinken.Choreografieën van onder andere Bruno da Rocha Pereira, Remi Wörtmeyer, Bastiaan Stoop, Milena Sidorova en Elisabetta Formento waren te zien bij de voorstelling New Moves van Het Nationale Ballet.
In de kleine theaterzaal van Het Nationale Opera en Ballet, worden de stukken opgevoerd waarin de dansers deze keer de choreograaf mogen spelen. “Zo kunnen de dansers alvast kennismaken met het choreograferen, wat ze later misschien kunnen gebruiken na hun danscarrière.” Zo vertelde artistiek-directeur Ted Bransen in zijn speech aan het begin van de voorstelling.
Van liefde tot de dood
Gedurende de druk gevulde avond worden klassieke technieken volop afgewisseld met meer moderne interpretaties van ballet. De choreografieën hebben uit een lopende thema’s. Zo verwerkte Bruno da Rocha Pereira in zijn stuk Memoirs de liefde tussen twee dansers die steeds meer naar elkaar toe groeien. En eindigde met dat ze samen waren. Maar laat danser Chanquito van Hoeve de ondergang van de aarde aan bod komen in zijn choreografie Omnium.
Dear One
De voorstelling word geopend met een Pas de deux van danser Remi Wörtmeyer, Dear One. Deze word gedanst door niemand minder dan eerste solisten Igone de Jongh en Daniel Camargo. Deze pas de deux is geïnspireerd door het kleine ballet, Les Ruses de l’Amour uit 1913, wat helaas verloren is gegaan. Wörtmeyer heeft de belangrijkste pas de deux uit dit stuk vormgeven in klassieke romantische sferen.
Matrem Omnium
In de choreografie van danser Chanquito van Hoeve, Matrem Omnium, komt de onder gang van de aarde aan bod. Corps de balletdanseres Luiza Bertho mag deze rol vertolken en danst een vrouw die in de woestijn haar laatste uren doorbrengt. Ze kijkt om zich heen. Haar gedachten en emoties worden goed verbeeld, waardoor je in haar bewegingen wordt meegezogen. Haar gezichtsuitdrukking speelt hierin een cruciale rol. Aan het einde van de choreografie wordt de muziek opgevoerd en wordt ze steeds angstiger voor de wereld om haar heen. Dit bekoop ze met de dood.
A.I.
De choreografie van danser Milena Sidorova, die al eerder choreografieën mocht maken voor New Moves, heeft deze keer een spetterende choreografie gemaakt over de maatschappelijke ontwikkeling van de wereld. Vooral een boodschap tegen werkloosheid en milieuvervuiling. Tweede soliste Aya Okumara geeft een spetterend optreden door een nietsvermoedend rustig begin, waarna plotseling harde, heftige muziek en bewegingen een indringende wending brengt.
New Moves 2018
Met een daverend applaus worden de dansers beloont voor hun harde werk. Opmerkelijk, want de dansers hebben hun vrije tijd ervoor opgegeven om deze voorstelling tot een succes te brengen. Het was een ontzettend mooi en indrukwekkende voorstelling, waar je het harde werk van de danser zeker in terug zag. Petje af