New Moves: Chanquito van Hoeve's eerste stap als choreograaf
Door Isabella Zijp
Bij New Moves krijgen dansers van Het Nationale Ballet de kans om hun talenten als choreograaf te ontdekken en te ontwikkelen. Op 3 en 4 juli tonen zij hun eigen werk aan het publiek. Chanquito van Hoeve is een van de twaalf deelnemers. Hij was al eerder als danser in New Moves te zien, maar creëert nu voor het eerst een eigen choreografie. Dans Magazine sprak met Chanquito over zijn ervaringen.
Wat gaf de doorslag om dit jaar voor het eerst mee te doen met New Moves?
Vorig seizoen heb ik als danser meegedaan met New Moves, en met de ervaring en kennis die ik toen heb opgedaan ontstond de wens om zelf ook nieuw werk te maken. Het idee ontstond tijdens een slapeloze nacht waarop ik een muziekstuk in mijn hoofd had. De volgende dag kwam ik aan in het theater en toen hing er een aankondiging voor New Moves. Voor mij het teken dat nu het moment is om iets met mijn ambities te doen.
Wat is je inspiratiebron voor deze choreografie?
Mijn choreografie gaat over darkness en light, oftewel duister en licht. Dit zijn twee tegengestelde emoties die niet zonder elkaar kunnen bestaan. Met die gedachte kwam ik op het idee om een choreografie te maken voor twee dansers. De vrouw in het stuk is heel gelukkig met haar situatie en wil een nieuw pad gaan bewandelen, waardoor ze in een hele duistere sfeer belandt en emoties voelt die ze voorheen niet kende. Elk mens heeft zijn periodes van pijn en verdriet, maar we vinden hoe dan ook vinden altijd een manier om weer het licht te zien.
Heb je al eerder een choreografie gemaakt?
Ik heb eerder choreografieën gemaakt op de middelbare school, voor het Rozentuin Festival en voor singer-songwriter Douwe Bob, maar ik heb nog nooit iets gemaakt voor een groot podium als dat van Het Nationale Ballet. Dit voelt voor mij echt als de volgende stap.
Wie dansen er in jouw choreografie?
Ik ben zelf de uitdaging aan gegaan om in mijn eigen stuk te dansen en heb Milena Sidorova gevraagd om de vrouwelijke rol te dansen. Eerst heb ik aan de solisten gedacht, maar dat durfde ik nog niet aan. Ik heb Milena in verschillende klassieke balletten gezien en was onder de indruk van haar techniek. Ook kende ik haar als choreografe van New Moves. Haar stijl sprak mij aan en ik dacht dat wij elkaar wel goed zouden begrijpen wat betreft choreografie. Ik heb haar voor mijn stuk gevraagd en zij vroeg mij ook om in haar stuk te dansen. In mijn eigen stuk dansen is een mooie ervaring waar ik veel van geleerd heb, maar wellicht een te moedige beslissing. Het is moeilijk om als choreograaf ook nog naar jezelf als danser in je eigen werk te kijken. Toch heeft het mij wel de kans gegeven om een andere kant van mijzelf te laten zien en heeft het mij inzicht gegeven in de vaardigheden waar ik ook als danser nog verder aan kan werken.
Welke muziek heb je gekozen?
De muziek is van Ludovico Einaudi. Hij is onder andere bekend door zijn muziek voor de film Intouchables. Ik gebruik twee composities van hem. Een duistere compositie gaat over in een romantisch muziekstuk. Door twee muziekstukken te kiezen kon ik twee verschillende emoties presenteren.
Op welke manier heeft deze ervaring je verrijkt?
Het heeft me verrijkt in de zin dat ik mezelf heb overstegen. Ik heb besloten dat ik mijn werk aan anderen wil laten zien en dat ik mij niet te veel druk moet maken over wat andere mensen ervan kunnen gaan zeggen. Het heeft me geleerd geen angst meer te hebben voor nieuwe uitdagingen, om vertrouwen te hebben en te geloven in mijn eigen kunnen.
Zie je een toekomst voor jezelf als choreograaf?
New Moves heeft mij erg geïnspireerd. Ik krijg tijdens dit werkproces steeds meer ideeën voor nieuwe choreografieën. Ik loop al langer met een idee in mijn hoofd rond voor een langer stuk. Dit zou ik graag voor Het Nationale Ballet willen creëren. Choreografen voor het Nationale Ballet is niet zomaar iets, dus je moet blijven dromen en blijven doorzetten.
New Moves is op 3 en 4 juli te zien in Nationale Opera & Ballet. Ga voor meer informatie naar de website van Het Nationale Ballet.