Home » Reportage
Danser tips winter trainingspak otto opwarmen

Warme wintertips voor dansers

Te koud om te dansen? Nooit! Maar in de wintermaanden heeft je lichaam wel meer moeite met opstarten. Wees daarom extra lief voor je lijf als het koud en donker is. Met deze tips blijf jij de hele winter klaar voor de dansstudio.

#1 Blijf drinken. We hebben minder dorst als het koud is en hebben daardoor de neiging om minder te drinken. Hydrateren blijft echter belangrijk. Neem bijvoorbeeld een thermosbeker met thee mee naar de dansstudio. Kruidenthee hydrateert goed, terwijl groene thee een oppepper geeft.

#2 Draag laagjes. Van dansen krijg je het warm, maar pak jezelf goed in voordat je aan de slag gaat. Door laagjes te dragen, pas je je outfit makkelijk aan. Een trainingsjasje houdt je spieren tijdens de lessen warm en kan uit als je eenmaal opgewarmd bent. Ga voor het klassieke wikkelvest, een jaren tachtig outfit met beenwarmers of een sportief trainingspak. Voor je voeten zijn er speciale warm-up booties. 

#3 Warm jezelf goed op! Dat is altijd belangrijk, maar zeker in de winter. Om blessures te voorkomen moeten je spieren opgewarmd zijn voordat je volop gaat bewegen. Niet vanuit het niets gaan stretchen dus. Warm je lichaam eerst op door bijvoorbeeld naar de dansstudio te lopen of rennen – goed ingepakt natuurlijk. Daarna kan je het best dynamische stretchoefeningen doen, zoals beenzwaaien, gevolgd door pilatesoefeningen die je belangrijkste spieren goed opwarmen.

#4 Houd jezelf warm. Blijf in beweging tussen de danslessen door en pak jezelf goed in. Hier komen die extra laagjes weer van pas!

#5 Mobiliseer je voeten. Dansen op ongevoelige ijsklompjes gaat niet. Besteed daarom genoeg aandacht aan je voeten bij de warming-up. Zie hier een aantal basisoefeningen voor je voeten. Als je veel last hebt van koude voeten kan je ze bovendien warmwrijven met je handen.

#6 Vergeet de cooling down niet. In de winter is de overgang van een warme studio naar de koude buitenwereld extra groot. Koel je spieren rustig af na de dansles. Naast dynamische stretchoefeningen, kan je nu ook langer stretchposities innemen.

#7 Verzorg je huid goed. Veel mensen hebben last van een schrale huid en kloven in de winter. Als je hier geen aandacht aan besteedt, kan het je beperken in je bewegingen. Verzorg daarom vooral je voeten goed met zalf en voetenbadjes. En rustig aan met hete douches: na een intensieve danstraining is het verleidelijk om uren onder een hete douche te staan, maar dit droogt de huid verder uit.

Meer inspiratie