Home » Reportage
Motiveren van je leerlingen

Op deze 8 manieren kun jij je leerlingen beter motiveren

Met een zucht beginnen de leerlingen aan de oefening die ze al drie weken doen. Hoe kan dat toch? Zelf vind je de oefening hartstikke leuk, maar het lijkt alsof je studenten daar anders over denken. Deze acht zaken kunnen je helpen om de les wat spannender te maken.


1. Kies nieuwe muziek

Het is niet altijd even gemakkelijk om al je leerlingen enthousiast te houden over de oefening of choreografie die je al een aantal weken doet. Probeer dezelfde oefening eens op andere muziek. Zo creëer je een net wat ander tempo of andere telling. Dit kan weer zorgen voor een nieuwe uitdaging en nieuw enthousiasme. 

2. Vraag om inbreng

Vraag aan de leerlingen op welk liedje zij een dans zouden willen. Is er een bepaalde beweging die zij willen leren? Zo neem je hun persoonlijke voorkeur ook mee in de les en zullen zij eventueel met wat meer plezier aan de dans beginnen. 

3. Persoonlijke aandacht

Als je veel studenten in je les hebt staan, is het moeilijk om iedereen in de gaten te houden. Probeer toch zoveel mogelijk op iedereen te letten en niet alleen op diegenen die het goed doet en/of vooraan staat. Door je leerlingen persoonlijke aandacht te geven, oogcontact te maken en ze tips of complimenten te geven, weten zij dat je ze ziet. Zo willen ze het de volgende keer extra goed doen om indruk te maken op jou. 

4. Laat ze het zelf voordoen

Merk je dat je leerlingen de aandacht verliezen terwijl je aan het uitleggen bent? Laat dan bijvoorbeeld een van je leerlingen het eens voordoen, in plaats van dat jij het uit gaat leggen. Weten ze het niet? Dan zal dat ze een extra motivatie geven om op te letten en ervoor te gaan! Zo laat je als docent merken dat je ook inbreng van hen verwacht. Complimenteer als de leerling het wel weet, ook zo motiveer je ze! 

5. Zet een duidelijk en haalbaar doel

Is het doel dat je voor ogen hebt veel te hoog gegrepen en vinden je leerlingen het materiaal te moeilijk? Dan zal hun motivatie ook achteruitgaan. Natuurlijk mag de les uitdagend zijn, maar zorg er wel voor dat wat je ze aanleert haalbaar is en op niveau. 

Begin je aan een dans voor een voorstelling? Begin dan op tijd en niet een aantal weken van tevoren. Als docent wil je dat je leerlingen zelfverzekerd op het podium staan, dus begin liever iets te vroeg dan te laat. Zo kun je naast de dans ook andere leuke oefeningen doen en motiveer je de leerlingen ook steeds naar de les te komen voor een nieuw stukje dans.

6. Houd tempo in de les

Een goede balans tussen uitleg, herhaling en dans is van groot belang tijdens een dansles. Is er te veel uitleg of is het te technisch, dan kunnen veel leerlingen afhaken. Ze komen immers voor hun plezier. Ook kan herhaling saai zijn voor de leerlingen die er altijd zijn. Het is dus belangrijk dat je tempo in je les houdt en het voor iedereen leuk maakt. 

Leg bijvoorbeeld niet een oefening in één keer uit, maar doe dat gedurende twee of drie weken. Zo heb je veel variatie in de les en is het makkelijker te onthouden. 

7. Probeer zoveel mogelijk te variëren

De muziekkeuze tijdens een les is erg belangrijk. Motiveer je leerlingen met verschillende muziek zoals een uptempo nummer bij de warming up en een wat langzamer nummer bij de volgende oefening. Zo kun je steeds afwisselen in de les, wat zorgt voor dynamiek en variatie. 

Denk ook aan variatie qua bewegingen. Natuurlijk is het van belang dat bewegingen herhaald worden. Zo komen deze er met iedere week steeds beter in. Toch kan het zijn dat je als docent in een patroon van standaard bewegingen valt die je steeds in verschillende combinaties herhaalt. Dit kan demotiverend zijn. Daag jezelf uit en daag en motiveer daarmee je je leerlingen ook uit! 

8. Heb een positieve en energieke houding 

Het motiveren van leerlingen kan niet alleen fysiek worden gedaan. Het ligt ook erg aan de uitstraling van de dansdocent zelf. Sta zelf energiek, spontaan en open voor de les en ben duidelijk in wat je zegt. Met deze positieve uitstraling motiveer je de leerlingen ook om jouw energie over te nemen. 

Iedere dansdocent heeft zijn eigen manier om zijn of haar leerlingen te stimuleren. Eén van de belangrijkste zaken die je als dansdocent moet onthouden: zorg ervoor dat je leerlingen plezier hebben tijdens het dansen! Plezier motiveert! 

Meer inspiratie