Home » Reportage
kinderen dansen

Muziekleraar Ernest Dobber pleit voor meer dans en muziek in onderwijs: '''Heeft zoveel positieve effecten''

Muziekleraar Ernest Dobber pleit in een opiniestuk van Het Parool voor meer ruimte te scheppen voor muziek en dans op school. Volgens hem zou één van de voordelen zijn dat het op termijn helpt tegen de verharding in de samenleving.

Problemen in het onderwijs 

Regelmatig is het onderwijs in het nieuws. Van toetsen voor kleuters, tot grote klassen en probleemkinderen: er is altijd wel iets aan de hand.  Ernest werkt inmiddels al 20 jaar in het onderwijs als muziekleraar en heeft een goed beeld van de realiteit van het onderwijs. ''Ik heb een torenhoog respect voor de kleuterjuf, en de leerkracht in het algemeen. Zij werken hard, en altijd naar eer en geweten. Toch is er iets fundamenteel mis.''

Volgens Ernest is het kader en de visie van waaruit docenten werken schadelijk. Dit is geen eigen keuze, maar een resultaat van de samenleving. ''Je gaat naar school om te leren voor later. Wat moet je leren? Wat van pas komt voor je beroep. Rekenen, timmeren, schrijven, koken, etc. Maar één ding wordt vergeten. Wat heb je nodig om een beetje leuk leven te gaan leiden?''

Onwetendheid en onbegrip

Eigenlijk is het antwoord simpel: zingen, dansen en vrolijk zijn. Maar dat wordt meestal niet beschouwd als serieuze bezigheid, hooguit als wat ontspanning tussendoor. Ernest stelt dat onbegrip en onwetendheid ervoor zorgt dat er geen verlicht beleid tot stand komt. ''Ik weet nog dat ik omviel van verbazing toen ik vernam dat er in de politiek over werd gesproken dat kinderen weer het volkslied moesten leren zingen. Die mensen hebben geen idee. De meeste klassen verliezen het vermogen samen te zingen waar je bijstaat. Het fatsoenlijk zingen van een lied vraagt oefening. En saamhorigheid. Wat je zingt, is volstrekt niet interessant. De werkelijke discussie: “vinden we het belangrijk dat men samen leert zingen” wordt nooit gevoerd.''

 


Speciale aanbieding! Neem nu een jaarabonnement op Dans Magazine voor slechts een tientje en lees inspirerende artikelen, het laatste dansnieuws en handige tips. 


 

En dat terwijl er veel studies en rapporten zijn waarin wordt aangetoond dat muziek en dans een zeer positief effect heeft op de ontwikkeling van jongeren in het algemeen. Volgens Ernest ligt het niet aan de kennis, maar aan de mentaliteit. ''Zodra het er op aankomt om deze kennis in praktijk te brengen, is het toch al gauw: doe maar gewoon. En gewoon is helaas niet zingen dansen en vrolijk zijn. En dat zou het wel moeten wezen. Door muziek leer je goed luisteren. En als je kunt luisteren, leer je alles makkelijker. En je leert je op een positieve manier te uiten. Door dans leer je samenwerken, bewegen, ritme, et cetera. het is zo eenvoudig.''

Uurtje is niet genoeg

Bij Het Parool deelt Ernest de oproep om veel meer ruimte voor muziek en dans op school te scheppen. ''Een uurtje per week, in het allerbeste geval, is niet genoeg. Zet dagelijks een uur zang of dans op het programma. Resultaat gegarandeerd. De taal- en rekenvaardigheden, want ja muziek is ook wiskunde, zullen in het kielzog van deze activiteiten floreren als nooit tevoren. En het helpt op termijn tegen de verharding van de samenleving. Dat beloof ik.''


Speciale aanbieding! Neem nu een jaarabonnement op Dans Magazine voor slechts een tientje en lees inspirerende artikelen, het laatste dansnieuws en handige tips. 


 

Meer inspiratie