Liz Vandal ontwierp de kostuums voor Cirque du Soleil's OVO: ''De krekels vereisten 75 uur werk per stuk!''
De energieke en hoogacrobatische productie OVO zal dit jaar niet alleen in Rotterdam te zien zijn, maar ook in de Ziggo Dome in Amsterdam. De 52 performers zullen het publiek meenemen in de insectenwereld in een indrukwekkend decor. Ook de kostuums transformeren de acrobaten en artiesten in kleurrijke insecten. Liz Vandal, de kostuumontwerper voor de voorstelling heeft een sterkte affiniteit met de insectenwereld.
Passie voor insecten
“Ik heb altijd al passie gehad voor insecten'', vertelt ze in een interview over het maakproces. “Toen ik nog een kind was, legde ik stenen rond de tuin bij de fruitbomen en ik tilde ze regelmatig op om naar de insecten eronder te kijken. Ik aaide rupsen en liet vlinders in het huis. Dus toen ik hoorde dat OVO geïnspireerd was door insecten, wist ik meteen dat ik in een perfecte positie was om met mijn kostuums hulde te brengen aan deze majestueuze wereld.”
Kenmerkende stijl
Liz heeft een kenmerkende stijl die is geïnspireerd op zowel futuristische superhelden als door harnassen uit alle tijdperken. Deze twee bronnen vormen de basis voor haar ontwerpen voor de OVO-kostuums. Flatterende lijnen en een langgerekte look met korsetten zijn bedoeld als knipoog naar de wereld van superhelden. De gesegmenteerde onderdelen op veel van de kledingstukken worden afgewisseld tussen hard en zacht, net als de harnassen en de lichamen van ridders in de Renaissance.
Uitdagingen
De grootste uitdaging van Liz was een manier te vinden om insecten te imiteren zonder hun werkelijke anatomie te kopiëren. “De oplossing was om te werken vanuit het gevoel oog in oog te staan met een spin, een kakkerlak of een vlinder”, legt ze uit. “Ik maakte gedetailleerde tekeningen van ontwerpen die een interpretatie gaven aan hun morfologie. Zo worden de vleugels van de libel nu opgeroepen door een broek van kant met aderen en de angel van de mug door een hanekam van fijne rode stelen. Het woord 'insect' komt van het woord ‘secties’, en op die manier heb ik de ontwerpen van de kostuums dan ook aangepakt.”
Fun facts
• De meeste personages hebben twee versies van hun kostuums: de eerste, lichter en functioneler, voor hun acrobatische optreden, en de tweede, rijker gedetailleerd en zwaarder, voor hun leven in de gemeenschap.
• De oorspronkelijke kostuums van de krekels vereisten elk 75 uur werk vanwege hun complexiteit en de noodzaak om ze stijfheid te geven terwijl de flexibiliteit en uitbreidbaarheid van het materiaal behouden bleven.
De materialen
Liz maakte gebruik van de rijke ervaring en knowhow van de kostuumwinkel van Cirque om alles samen te stellen. "Samen hebben we technieken ontwikkeld om stoffen te plooien en zo driedimensionale spieren, volumes en schelpen te creëren," zegt ze. "Het resultaat is een soort organische origami. Het meest voor de hand liggende voorbeeld daarvan zijn de kostuums van de krekels. Het team heeft ook de texturen van vleugels en schelpen verkend door gebruik te maken van de sublimatietechniek om ze poëtisch te maken en ze een suggestieve textuur te geven."
Met een spel van kleuren en patronen heeft Liz variaties op een thema geïmplementeerd door dunne lijnen op de mieren en krekels te incorporeren, en geplooide abstracte transparante outfits voor de libellen. Ze gebruikte ook materialen om de schelpen van insecten te suggereren, en kanten stoffen voor de vleugels en zachte delen van hun lichaam. Om bepaalde personages, zoals de mug, te laten bewegen, plaatste ze delen van een schelp in andere delen, die open en dicht gaan om het zachte lichaam aan de binnenkant te onthullen.
Krekels - symbolen van de kolonie
Tien krekels zijn de belangrijkste insecten in de show. Op bepaalde momenten hebben ze afneembare poten die losbreken van hun lichamen, wat de indruk geeft van een insecteninvasie. "Ik heb een bijzondere zwak voor deze personages," zegt ze, "omdat hun kostuums zo sexy, grafisch en levendig zijn."
De Vreemdeling is een personage dat in het midden van OVO landt. Hij is een vlieg in een vintage pak die zijn ware aard pas onthult wanneer hij verliefd wordt op het Lieveheersbeestje. Na zijn transformatie draagt hij een kostuum met borstelige stekels. Zijn lange, hoekige vorm contrasteert met de rondheid van het Lieveheersbeestje.
Inspiratiebronnen
Liz Vandal haalde haar inspiratie uit verschillende bronnen, waaronder bepaalde modeontwerpers zoals Pierre Cardin, die zich richtten op grafische lijnen en geometrische vormen. Ze liet zich ook inspireren door de opengesneden mouwen van Renaissance-kleding.
Liz en haar team in de kostuumwinkel hebben gebruik gemaakt van de permanente plooitechniek ontwikkeld door de Japanse ontwerper Issey Miyake, die het materiaal een zekere stijfheid geeft en een organisch effect creëert. "We hebben deze techniek nog verder gedreven," zegt ze, "door te printen op gekleurde materialen, sublimatie toe te passen en de stof niet alleen te verstevigen, maar ook een metalen glans te geven door het te eroderen."