Home » Reportage
Commercial Bijenkorf by choreographer Nanine Linning and director Clara van Gool ©YouTube

Drie Dwaze Dagen en Nanine Linning

In 2016 worden er voor het eerst geen Drie Dwaze Dagen meer georganiseerd door de Bijenkorf. Wij, de webredactie van Dans Magazine, zullen nooit de Drie Dwaze Dagen van 2012 vergeten. Choreografe Nanine Linning en dansfilmregisseuse Clara van Gool maakten in dit jaar namelijk de tv-commercial voor de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf.

Tv-commercial

Het doel van de tv-commercial van de Drie Dwaze Dagen was om de kijker op een kwalitatieve en kunstzinnige manier getuige te laten zijn van een strijd om een fashion item. In 2012 koos de Bijenkorf er bewust voor om voor de tv-commercial niet te werken met mensen uit de reclamewereld maar met mensen uit de danswereld. Het doel was om een minivoorstelling te maken.

Nanine Linning en Clara van Gool

Om deze reden werden Nanine Linning en Clara van Gool benaderd. Linning is een van Nederlands beste choreografen. Zij durfde met haar dansgezelschap de uitdaging aan te gaan en maakte een passende choreografie voor de tv-commercial. Linning hierover: “Mijn voorstelling Requiem duurde 2 uur… het was een enorme uitdaging om een voorstelling van 30 seconden te maken!” Samen met van Gool, die de regie van de tv-commercial verzorgde, hebben zij een pracht resultaat neergezet. Van Gool is een bekende dansfilmregisseuse die al veel prijzen won met haar dansfilms.

Uitdaging

De tv-commercial maken was een uitdaging. De dansers moesten niet alleen lijfelijk met elkaar in contact zijn maar ook continu via een kledingstuk, een pantalon. Dit zorgde ervoor dat de choreografie expressief was. Daarnaast zijn alle bewegingen van de dansers echt uitgevoerd, er is geen gebruik gemaakt van trucages. Ook de locatie, het Tropenmuseum, bracht uitdagingen. De hard marmeren vloer was lastig voor de dansers.

Combinatie van kunst en bedrijfsleven

De overheid bezuinigd door de jaren heen steeds meer op dans, daarom is het mooi om te zien dat er in 2012, en ook vandaag de dag, samenwerkingen ontstaan tussen kunst en bedrijfsleven. Linning zei hier zelf over: “Dit inspirerende project waarin kunst en commercie samenkomen, geeft mij de kans om de kracht van dans aan miljoenen tv-kijkers te laten zien en was een feest voor mijn dansers, Clara en mij om te mogen maken. Ik hoop dat deze opdracht de deur opent voor meer succesvolle samenwerkingen tussen het bedrijfsleven en de kunsten.”

Bronnen:

naninelinning.nl, editorial

fondspodiumkunsten.nl, Nanine Linning maakt commercial voor Bijenkorf

Meer inspiratie