AmsterDans bruisende internationale danscompetitie
AmsterDans organiseerde voor het derde jaar op rij een innemende internationale danswedstrijd in onze hoofdstad. Zes prominente juryleden uit de danswereld bogen zich het hele weekend over alle optredens om finalisten te selecteren voor de gala avond. Dit vond plaats op zondagavond 11 maart in het Compagnietheater te Amsterdam.
Inspirerend dansweekend in Compagnietheater Amsterdam
Savina Marasi, Gary Feingold, Gaia Lemmi en Fabio Franchini (alle vier met decennia aan professionele ervaring in de ballet en moderne danswereld) besloten dat het tijd was voor een internationale danscompetitie in Nederland. Vier jaar geleden staken ze de hoofden bij elkaar, vormden het bestuur en AmsterDans was geboren. De competitie heeft als doel danstalent te ontwikkelen door middel van het optreden tijdens de wedstrijd en het proces dat daar toe leidt, en gemotiveerde danstalenten professionele kansen te geven om hun kundigheid en netwerk uit te breiden.
Dansers konden zich dit jaar voor zestien categorieën inschrijven binnen de genres ballet en moderne/hedendaagse dans. Uitzonderingen waren “emerging dance groups” en “choreographic composition” waarbij de urban en jazz disciplines ook waren uitgenodigd. In totaal waren er 185 inzendingen en namen 280 dansers deel aan de wedstrijd. Deelnemers waren afkomstig uit verre windstreken zoals Brazilië, Oekraïne, Letland en Israël, maar ook uit België, Duitsland, Italië, Spanje, Roemenië en natuurlijk Nederland. Naast het winnen van gouden, zilveren en bronzen medailles maakten de dansers ook kans op studiebeurzen en geldprijzen, aangeboden door sponsoren en partnerorganisaties.
Opvallende studiebeurzen waren die van Peridance uit New York City en van de Henny Jurriëns Stichting voor hun Summer Intensives. ICK Amsterdam en Delattre Dance Company uit Duitsland boden korte stages aan binnen hun professionele dansgezelschappen. En het Vondelpark Openluchttheater bood een plek in hun zomerprogrammering.
Wereldwijd danstalent
Het zeskoppige jurypanel, bestaande uit Conny Janssen (Conny Janssen Danst), Emio Greco (ICK en Nationaal Ballet van Marseille), Gaia Lemmi (Areadanza) Ineke Drabbe (Hoofd programmering HJS), Stephen Delattre (Delattre Dance Company) en Laurence Korsenti (Nationale Balletacademie Amsterdam), had een behoorlijke kluif aan het beoordelen van de vele inzendingen. De selectie resulteerde in 53 optredens voor de finale tijdens het gala.
Een grote winnares was de achttienjarige Maaike van Wonderen - student aan de Artez Dansacademie - die deze zomer naar New York mag om te trainen tijdens de Peridance Summer Intensive. Én ze mag deze zomer in het Vondelpark Openluchttheater gaan schitteren met haar contemporary danssolo Have to Be.
Dansschool Dietro le Quinte uit Italië en Ballettschule Int’l Bonn uit Duitsland maakten veel indruk met hun technisch goed gevorderde dansstudenten. Van de laatstgenoemde school werd de dertienjarige Lara Bednaric overall-winnares van de junior en senior categorieën.
De 22-jarige Naomi Segazzi uit Italië won de overall-prijs van de pre-professional categorieën en sleepte de Critics Award in de wacht. Segazzi trad op met een prachtige hedendaagse danssolo getiteld Watashi Wa Ishage Desu. Ze was de enige danser die echt een connectie maakte met het publiek, onder andere door oogcontact te maken. Ze creëerde een persoonlijke verbinding met haar performance die de donkere kant van het mens-zijn onderzocht. Haar optreden deed denken aan het hoofdpersonage in de film The Girl with the Dragon Tattoo. Segazzi toonde deze duisternis door haar lichaam te verkrampen. Soms te verstillen. Ineen te vallen. En uit elkaar te barsten in heftigheid. Het was een dynamische en waardige solo.
Productie-elementen deelnemende dansen uit balans
Een niet zo inspirerende trend die zondag te zien was is het veelvuldig gebruik van nummers met heel veel gesproken tekst over wat muzikale tonen heen. De choreografie viel teniet met deze tracks die weinig toevoegden aan het artistieke concept. Optredens sloegen ook de plank mis wanneer kostuums de overhand namen en de aandacht wegtrokken van de choreografie. Het wekte irritatie op om vaak te kijken naar productie-elementen die elkaar totaal tegenwerkten. Dit is groeiruimte voor de docenten en choreografen die hun leerlingen begeleiden, want een choreografie moet wel goed in elkaar zitten.
AmsterDans internationaal fenomeen
Aan het einde van de optredens van de finalisten was er een verrassende toegift. Nancy Burer en Nathan Brhane van het Nationale Ballet dansten op adembenemende wijze het duet Embers van choreograaf Ernst Meisner. Een mooie blik in de toekomst voor sommige deelnemers.
In drie jaar tijd is AmsterDans uitgegroeid tot een internationaal fenomeen. Dat is aanzienlijk snel voor een nieuwe organisatie. Het toont de professionaliteit van de competitie en de enorme behoefte aan dit type evenement. AmsterDans is een absoluut waardevolle toevoeging voor de danswereld op nationaal en internationaal niveau in de ontwikkeling en aanmoediging van dans.
Voor meer informatie, ga naar de website van Amsterdans.