Eerste choreografiewedstrijd van eigen bodem
Netherlands Choreography Competition
Gezien: zaterdag 6 mei in de Toneelschuur, Haarlem.
Het privéinstituut Dance in Art (DiA) in Haarlem heeft dit jaar voor het eerst de Netherlands Choreography Competition (NCC) ontwikkeld. Het was een avond gevuld met korte choreografieën in verschillende dansgenres, zoals ballet, hedendaagse dans, urban en martial arts crossovers. Het hoogtepunt was de gastperformance van Jefta Tanate en Aida Guirro Salinas met hun choreografie Nautural dat tegelijkertijd het publiek in de Toneelschuur in Haarlem tot stilte maar ook tot lachsalvo’s bracht.
Choreografiewedstrijd in Toneelschuur
NCC is een internationale choreografiewedstrijd in twee categorieën: junior en senior. Waar deze categorieën voor staan was onduidelijk, maar er kon worden geconcludeerd dat de leeftijd van de dansers de correlatie was. Er waren vijf choreografieën in de juniorcategorie en er telden zestien dansstukken in de seniorklasse. De juryleden kwamen met andere uitslagen dan voorzien.
In de juniorcategorie ging de derde prijs naar de choreografie van Zhu Yifeng getiteld Strangers like Cats, een eigenzinnig duet. De tweede prijs werd toegekend aan Prophet of the Apocalypse, een choreografie van Saskia Twiss. Hierin droegen de dansers mondkapjes en verscheurde, ‘vieze’ kleding. De choreografie was So You Think You Can Dance-achtig voorspelbaar. Carolina Cantinho sleepte met Interferência de eerste prijs in de wacht, een choreografie dat met een abrupte hug van de twee danseressen eindigde.
In de seniorcategorie won de getalenteerde choreograaf Dalton Jansen met Double de welverdiende eerste prijs. Supersnelle bewegingen in hedendaagse dans en capoeira werden door de twee, geheel in zwart geklede, mannelijke dansers op energetische en innemende wijze uitgevoerd, afgewisseld met momenten van rust. Jansen toonde ook een choreografie in de juniorklasse, Triple, dat tevens een prijs verdiende maar niet werd toegekend. Seung Hwan Lee won de tweede prijs met Unpaved Road wat meer een repetitie leek dan een uitgewerkte choreografie waarbij de choreograaf/danser in een diagonale lijn in een hoek bleef kijken en allerlei niet-verbonden bewegingen maakte. De derde prijs ging naar Maria Zhukova met Imperfection, een prachtige strak uitgevoerde robot-gebaseerde moderne solo. De politiek geladen solo ErrorTrial van Sarah Prescimone toonde een sterk concept waarin de mannelijke danser de actualiteit van zwarte mannen in Amerika toonde en het onrecht dat hen wordt aangedaan gebaseerd op de huidskleur.
Nautural, innemende en komische choreografie
Het hoogtepunt van de avond was de gastperformance van Jefta Tanate en Aida Guirro Salinas met het stuk Nautural. Deze choreografie was vorige maand te zien tijdens het Moving Futures festival. Het duet gaat over twee mensen die elkaar nooit kunnen loslaten, maar dat uiteindelijk toch moeten doen om hun eigen pad te bewandelen. Ze komen tot de meest interessante wijzen van samen bewegen. Annabel van Baren schreef voor Dans Magazine in haar recensie over deze voorstelling, ‘Ze sleuren elkaar mee, stoten elkaar af. Alle mogelijke permutaties van tandemdansen onderzoeken ze intens fysiek en tegelijkertijd met humor.’ De stilte van deze dansvoorstelling maakte de deliberatie van de juryleden wel wat lastiger.
Confusie tijdens DiA dansavond
Door de onduidelijkheid over de inhoud van de avond, gebrek aan informatie over de choreografen en de stukken die ze gemaakt hadden en de te winnen prijzen, voerde confusie de boventoon tijdens deze dansavond. Wel is dit evenement de eerste internationale choreografiewedstrijd in Nederland, georganiseerd door de dansers van Dance in Art als onderdeel van het vak projectmanagement. Dat gebrek aan ervaring verklaard enigszins de verwarrende opzet. Het is desalniettemin zeker een prestatie om een internationale choreografiewedstrijd in elkaar te draaien, dus daarvoor petje af.