"De fantasiewereld van peuters is heel geschikt voor dans"
Hoe dans bij haarzelf zorgde voor plezier, ontspanning en zelfvertrouwen, wist Patricia Djukić wel. En het werken met jonge kinderen gaf haar veel voldoening. In Doenya’s Danswereld verenigt zij haar twee grootste passies: dansen en werken met kinderen. Patricia verzorgt (educatieve) dansactiviteiten voor dreumes, peuter en kleuter in de regio Tilburg. We vragen haar hoe en waardoor ze haar keuzes heeft gemaakt.
Hoe ben je met dans in aanraking gekomen?
Als kind was ik geïnteresseerd in wat je nu wereldmuziek noemt, en vond ik het prachtig om dansen uit andere landen te zien. Via de radio/tv en klasgenoten op de middelbare school kwam ik in aanraking met Bollywood en Arabische muziek. Pas tijdens mijn studie zette ik de stap naar een dansschool, ik volgde een kennismakingscursus buikdans, wat was dat fijn! Na deze cursus ging ik op stage naar Mumbai, India. Daar werd ik aangetrokken tot de klassieke Indiase muziek en dans en zodoende ben ik dagelijks na mijn stage privéles Kathak gaan volgen.
Waarom ben je naar deze dansopleiding gegaan?
Ik werkte als docent Maatschappelijke Zorg op een mbo-school en had veel behoefte aan creativiteit en dans in mijn dagelijks leven. Ik wilde graag weer met jonge kinderen gaan werken en iets doen met mijn passie voor dans. In de peuterdansopleiding van Dingjan Peuterdansonderwijs vond ik de ideale combinatie. Het was een mooie manier om mij te verdiepen in de fantasiewereld van de peuter en door middel van dansverhalen met hen aan de slag te gaan, in de kinderopvang en als zelfstandig docent.
Hoe heb je de studie ervaren, waar liep je tegenaan?
De studie is voor mij absoluut een goede basis geweest voor mijn werk als zelfstandig dansdocent. Ik leerde veel over de ontwikkeling en fantasiewereld van de peuter en een duidelijke methode die aansluit op deze ontwikkelingsfase met fantasierijke dansverhalen. Het is geen standaard dansles. In het begin vond ik het lastig bij die fantasie te komen en een eigen verhaal te creëren, met goede opbouw. Yvonne (Dingjan) was kritisch op onze dansverhalen en daagde ons uit om nog betere lessen te maken. Dit stimuleerde wel mijn creativiteit en het zorgt ervoor dat je een methode goed leert kennen, zodat je na afronding goed voorbereid als peuterdansdocent aan de slag kunt.
Wie of wat is jouw inspiratie (dansgerelateerd)?
Ik haal veel inspiratie uit de natuur. Sharvari deed dit ook, ze is een mooie danseres waarvan ik een periode les mocht krijgen in India. Zij was degene die me een kijkje gaf in de wereld van de eeuwenoude klassieke dans, de cultuur, de toewijding en discipline die het vergt. Met haar dans brengt ze werelden samen en draagt ze een mooie boodschap over. Mijn vriendin en buikdanseres Maru geeft vrouwen zelfvertrouwen en dansplezier door vanuit haar hart de kracht van vrouwelijkheid en dans over te brengen. Ze laat zien dat alles mogelijk is en dat iedere vrouw kan dansen!
Dans je zelf nog naast het doceren?
Ik volg buikdanslessen bij Nargis Bellydance in Rotterdam en de afgelopen periode heb ik weer Indiase dans, Bharata Natyam gevolgd. Ik houd van beide dansvormen.
Wat zijn hoogte- en dieptepunten in je loopbaan tot nu toe?
De overgang van een vaste baan naar de wereld van dans en het werken als zzp’er kende inderdaad twee kanten. Het was een grote stap om mijn hart te volgen en te kiezen voor een variabel inkomen, juist op het moment dat ik moeder werd. Hoogtepunten zijn ook echt momenten waarop ik kinderen zie stralen en opbloeien, dat zijn van die momenten die je motiveren om door te gaan.
Is er nog leven naast de dans?
Jazeker, ik heb een lieve man en twee kinderen (1 en 3 jaar). Met hen (en met familie en vrienden) geniet ik van de kleine dingen en leuke activiteiten die we samen ondernemen. Na het bezoeken van een museum, een leuke kindervoorstelling of een dansoptreden krijg ik ook weer inspiratie voor mijn werk. Ik denk dat je als ondernemer altijd ‘aan staat’ en inspiratie haalt uit alles om je heen, soms op de gekste momenten.