De 7 beste dansvoorstellingen van 2015
In 2015 werd het werkveld van Dans Magazine’s recensenten danig vergroot. Van humor tot acrobatiek, van theaterhappening tot geënsceneerd ballet, de definitie van dans werd afgelopen jaar weer flink opgerekt. Binnen dit gevarieerde aanbod maakte de onderstaande dansvoorstellingen afgelopen jaar de meeste indruk.
Masha Bouma: Foutje! van Maas Theater en Dans
"Het was een groot plezier om bij deze dansvoorstelling te mogen zijn en het feit dat mijn net vierjarige dochter een uur lang geboeid was, zegt denk ik genoeg. De choreograaf Arthur Rosenfeld heeft met deze voorstelling een perfecte mix gevonden van dans, acrobatiek en mime. Geen moment verslapte de aandacht bij de artiesten, die met hun geweldige mimiek en subtiele interactie de kinderen goed ‘bij de les hielden’." Lees de recensie
Lieneke Mous: Mount Olympus van Jan Fabre
"Mount Olympus: To glorify the cult of tragedy was dé theaterhappening van het seizoen. En met de tijdsspanne van een etmaal het enorme paradepaard van Julidans. Het is een overweldigende en uitputtende reis die alle zintuigen aanspreekt en/of shockeert. Bijna onbeschrijflijk en zeker onvergetelijk. Een droom die uitkwam om te ervaren." Lees de recensie
Jaimy Stregels: 6 & 7 van Tao Ye
"Monochrome minimalistische dans kennen we al, maar niet in combinatie met de hoge mate van esthetische stilering die kenmerkend is voor de Aziatische podiumkunsten. Met 6 & 7 maakte de jonge Chinese danser-choreograaf me deelgenoot van de intense concentratie waarmee dit gepaard gaat. Met perfectie als enige leidraad, bevestigde Ye zich als de nieuwe stem van hedendaagse dans. " Lees de recensie
Nadia Tan: Antes van Guilherme Botelho
"Voor het eerst zag ik een dansvoorstelling met naakt. Sterker nog, de zes mannen en zes vrouwen dansten continu ongekleed. Dit leidde niet af, maar was juist functioneel in het verhaal over de evolutie. Een reis van enkel aangespannen bovenbeenspieren tot dierlijke houdingen. Zo zag ik vissen op het droge en een leeuw transformerend in een boom. Ik vergat dat ik naar mensen keek. Fascinerend!" Lees de recensie
Carolien Verduijn: The Black Piece van Ann Van den Broek
"The Black Piece hield me van begin tot einde in zijn donkere, zwarte greep. Van den Broek staat zelf op het podium. Ze belicht de donkere randen van het bestaan die haar dansers tonen met zaklampen, kleine lichtjes die de duisternis beschijnen. De live videobeelden maken het geheel nog indringender. The Black Piece is rauw en vraagt een enorme mentale prestatie van de dansers. Het resultaat is de meest indringende voorstelling die ik ooit heb gezien." Lees het interview
Maaike Zeegers: While We Strive van Arno Schuitemaker.
"De bewegingstaal van Schuitemaker, uitgevoerd door een krachtig drietal dansers, sleepte me mee in een niet te vergeten ervaring. Choreografie, licht en geluid waren volledig op elkaar ingespeeld en tillen elkaar naar een hoger niveau. Hiermee bewees Schuitemaker zich wederom als opkomend choreograaf. Een mooie toevoeging aan zijn oeuvre en zijn startpunt vanuit onderzoek blijkt zijn vruchten af te werpen." Lees de recensie
Isabella Zeip: Narnia van Junior Company en ISH
"In Narnia: De leeuw, de heks en de kleerkast dansen balletdansers en hiphoppers niet naast elkaar maar met elkaar. De choreografen Marco Gerris en Ernst Meisner hebben ervoor gezorgd dat de dansers hun individuele kwaliteiten konden tonen. Tegelijkertijd werden ze ook uit hun comfortzone gehaald door het experimenteren met andere manieren van bewegen. Allen hebben lef getoond met deelname aan dit project en ik hoop dat andere samenwerkingen volgen." Lees de reportage