Dans en technologie in Haags Gemeentemuseum
Binnen de lijntjes kleuren, daar doet de jonge kunstenaar Jason Akira Somma niet aan. Zijn tentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum laat dat maar weer eens zien. In een grote museale solo legt hij verbindingen tussen technologie, wetenschap, dans en kinesthestie. De tentoonstelling Because I Hate Technology is nog te zien tot en met 17 januari 2016.
Somma legt met Because I Hate Technology de regie in handen van de toeschouwer. In verschillende interactieve kunstwerken kan het publiek zelf het beeld manipuleren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de bewegingen van de visuele representatie van een danser te beïnvloeden. Ook in het holografische werk Phosphene Variations kan de toeschouwer zelf beïnvloeden wat hij ziet: het kunstwerk toont beelden van dansers. De toeschouwer wordt mede ontwerper van het kunstwerk door zelf de fysieke interactie met de beelden aan te gaan.
Hacker van de werkelijkheid
Somma noemt zichzelf een hacker, omdat hij de werkelijkheid zowel fysiek als met behulp van technologie probeert te manipuleren. In de tentoonstelling
Because I Hate Technology kan het publiek hem daarbij een handje helpen, door zijn eigen kunstwerken te veranderen. De kunstwerken van Somma zijn interdisciplinair: ze combineren technologie, dans, wetenschap en kinesthesie. Maar de kunstenaar is zelf dan ook een duizendpoot: hij volgde een dans- en choreografieopleiding, waarna hij zich richtte op de psychologie en kinesthesie. Met die ervaringen ontwikkelde hij zich tot een interdisciplinaire beeldend kunstenaar.
In het decembernummer van Dans Magazine lees je meer over Jason Akira Somma! Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 30 november 16:00 uur een abonnement, dan krijg je dit nummer thuis. Profiteer van onze superaanbieding: 1 jaar Dans Magazine voor slechts € 27,50 én 3 cadeaus!