Herken jij deze irritaties als dansdocent ook?
Als dansdocent doe je niets liever dan je leerlingen nieuwe bewegingen en technieken aanleren, maar dat kan soms ook leiden tot flinke irritaties. Ook tijdens de voorbereidingen is het niet altijd even makkelijk. Herken jij deze irritaties ook?
1. Niet onthouden van een choreografie
Je herkent het vast wel: je bent al drie weken met dezelfde les bezig. Iedere week probeer je de oefeningen iets langer te maken of de choreografie uit te breiden. Nu zet je in het begin van de les de muziek aan om te beginnen en moedig je ze aan de opwarming zelf te doen. De eerste tel begint en ze blijven stilstaan en kijken elkaar vragend aan. Je legt het nog een keer uit en gaat verder. Helaas gaat dat de hele les zo en kun je niet verder gaan, omdat je steeds moet herhalen. Is die ene leerling ziek die alles onthoudt en waar iedereen bij afkijkt? Niets is zo vervelend, want dan ben je weer terug bij af.
2. Afmelding
Natuurlijk kan het zijn dat er een leerling een keer niet kan komen. Wat wel vervelend is, is wanneer de afmelding een half uur voor de les komt of helemaal niet. Als dansdocent bereid je een les voor op het verwachte aantal leerlingen. Als je dus last minute hoort dat de helft niet komt, dan heb je niet veel tijd meer om de les aan te passen.
3. Te laat komen
Te laat komen kan gebeuren, maar niet als dit regelmatig gebeurt. Je kent het wel, een leerling die om 20.00 binnen komt en dan nog op omkleden terwijl de les eigenlijk om 20.00 begint. Het stoort de les enorm als iemand later aansluit. Je moet het materiaal nog eens opnieuw uitleggen en dat kost extra tijd.
4. Geen enthousiasme tonen
Jezelf helemaal uit de naad werken om de leerlingen een fijne dansles te geven om vervolgens geen reactie te krijgen, is misschien wel het meest vervelende. Het geven van geen response tijdens de les of geen spat van plezier laten zien, geeft jou ook niet veel moed om steeds maar die 100% te geven. Dat verwacht je ook van de leerlingen.
5. Je vergelijken met een andere docent
‘Maar bij juffrouw Marloes doen we het zo!’ Zo’n uitspraak heb je vast wel eens in je les gehoord. Vaak hoor je het als je een keer moet invallen, net de groep overneemt of als een leerling bij een verschillende dansdocent les heeft. Zij bedoelen waarschijnlijk niks met de opmerking, maar voor jou als docent is het vervelend om te horen. Alsof jouw manier niet goed genoeg is. Sta sterk in je schoenen, want iedereen geeft op zijn eigen manier les, dus ook jouw manier is goed!
6. Goede muziek vinden
Als dansdocent hoor je de uitgekozen nummers extra vaak doordat je de les moet voorbereiden. Kies je een nummer dat in de Top 50 staat van Nederland, dan hoor je hem nog vaker op de radio. Het is lastig om het goede nummer te kiezen wat niet snel gaat irriteren of vervelen, maar ook aansluit bij de muzieksmaak van de groep en ook uitdagend is voor de choreografie.