Gezonde voeding voor dansers. Bron: Pixabay

Hulp bij een gezond voedingspatroon

Het is algemeen bekend dat je met een evenwichtig voedingspatroon alle vitamines en mineralen binnenkrijgt die je nodig hebt. Er kan echter een tekort aan vitamines en mineralen ontstaan, ondanks een gezonde levensstijl. Bijvoorbeeld door intensief te dansen. Des te belangrijker om te weten wat je als danser binnen moet krijgen om fit te blijven, vooral in de wintermaanden. We bespreken daarom vitamines, mineralen en superfoods. 

Vitamines & Mineralen

We zijn als dansers snel geneigd te denken dat een hoog percentage aan vitamines en mineralen in voedingsupplementen altijd beter is. Het lichaam kan echter niet alles opnemen uit voedingssupplementen en een overdosis is natuurlijk ook niet goed voor de gezondheid. Bij het aanschaffen van voedingsupplementen is het daarom goed om rond de honderd tot honderdvijftig procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid te blijven. Belangrijke vitamines en mineralen zijn bijvoorbeeld vitamine A en E voor het verhogen van de weerstand. Vitamine B, ijzer, calcium, magnesium en kalium zijn essentieel voor het bevorderen van het energieniveau. Vitamine D en magnesium zijn erg belangrijk voor sterke botten, de weerstand en een goede werking van de spieren.

Superfoods

De nieuwste trend onder dansers is het nemen superfoods. Deze vallen vaak onder de noemer raw foods, wat betekent dat het biologische en onbewerkte voedingsupplementen zijn. Prettig aan deze superfoods is dat ze vaak bestaan uit een totaalpakket van hoogwaardige vitamines, mineralen, anti-oxidanten en eventueel pro-biotica. Deze superfoods zijn te onderscheiden in categorieën als algen, fruitsoorten en zaden. Ze zijn in poedervorm te verkrijgen en daardoor gemakkelijk in te nemen door ze te mengen in een smoothie, sap of yoghurt.

Wij hebben hier een top 9 samengesteld van de beste en meest populaire superfoods voor dansers.

Meer inspiratie