Sprookjesachtig daten bij het Nationale Ballet
Vrijgezelle prinsen en prinsessen opgelet: op donderdag 13 december organiseert Het Nationale Ballet de datingshow Cinderella zoekt Prins(es) ter promotie van sprookjesballet Cinderella van Christopher Wheeldon.
Drie vrijgezelle kandidaten zullen kiezen uit twee ‘glazen muiltjes’ en op date gaan met de prins(es) die het schoentje past. Kandidaten kunnen foto’s van zichzelf en hun favoriete schoen opsturen via de site van Het Nationale Ballet.
De sprookjesromantiek van Cinderella
Met deze actie speelt Het Nationale Ballet slim in op de populariteit van het klassieke assepoesterverhaal. Assepoester en haar prins staan wereldwijd symbool voor het vinden van ware liefde, ondanks gemene stiefzusters en andere tegenslagen. Tegelijkertijd is deze sprookjesromantiek hopeloos verouderd. Een modern publiek vraagt zich af waarom Assepoester gered moet worden door de prins. En wat nu als zij liever met een prinses had gedanst?
Assepoester in moderne schoentjes
Van Assepoester zijn al talloze opera- en balletversies gemaakt, maar in 2012 stak choreograaf Christopher Wheeldon het verhaal in nieuwe balletschoentjes. In deze versie laat Assepoester niet zomaar over zich heen lopen. ‘Ik wilde haar realistischer neerzetten,’ benadrukte Wheeldon tijdens de promotie van Cinderella. ‘Ze is in mijn ogen niet het eenzame meisje wier lot geheel in handen van anderen ligt. Ze is meer ‘in control’.’ Ook de prins krijgt meer karakter en blijft zo aantrekkelijk voor een nieuwe generatie romantici.
Met datingshow Cinderella zoekt Prins(es) benadrukt Het Nationale Ballet de relevantie van Cinderella in de 21ste eeuw. Sprookjesromantiek 2.0: Assepoester gaat op zelf op zoek naar een geliefde en die kan een prins of prinses zijn. Na de datingshow bezoeken de kersverse koppels de première van Cinderella. Dans en romantiek, dat is sowieso een tijdloze combinatie.