5-jarig jubileum Junior Company

Junior Company maakt ballet via crowdfunding

De Junior Company van Het Nationale Ballet is een nieuwe crowdfunding campagne gestart voor de creatie van een nieuw ballet. Het ballet moet onderdeel gaan uitmaken van het 5-jarig jubileumprogramma In the Future van de Junior Company in 2018. Juanjo Arques, Young Creative Associate van Het Nationale Ballet, is gevraagd om de nieuwe choreografie te maken.

Maak een ballet met de Junior Company

Om het ballet te kunnen realiseren is er een crowdfunding campagne bijdrage van € 30.000,- nodig. Als beloning mogen deelnemers het creatieproces van heel dichtbij meebeleven, en dat is uniek. Naast toegang tot livestreams en de generale repetitie op 10 maart 2018 in Theater de Meervaart, betrekt Arques 'de crowd' in het maken van een ballet. Dit betekent exclusieve inkijkjes op cruciale momenten in het maakproces van maandenlang experimenteren, creëren, bijschaven en finetunen. Deelnemers krijgen toegang tot deze interactieve sessies:

  1. Begin september komt Arques voor het eerst samen met het artistieke team voor een brainstorm over het ballet, de muziek, het licht, de kostuums en de dansers. Een uniek moment, want hier ontstaan de allereerste ideeën voor het ballet.
  2. Begin oktober zal de kostuumontwerper een eerste prototype van de kostuums presenteren. Daarbij krijgen de deelnemers een rondleiding en zien ze van dichtbij hoe balletkostuums worden gemaakt. 
  3. Eind oktober kan een balletles van de Junior Company worden bezocht. In een Q&A presenteert Arques de ideeën die zijn voortgekomen uit de eerste brainstorm. 
  4. In november duikt Juanjo voor het eerst de studio in met de dansers van de Junior Company, waar het ballet tot leven komt. Een creatief idee wordt werkelijkheid door een masterclass van Arques. Daarbij kunnen de deelnemers aan Arques de associaties en gedachten vertellen die de eerste danspassen oproepen.

Het Nationale Ballet opent haar deuren

‘Crowdfunding zorgt voor een bijzondere band met je publiek en hun directe steun is van onschatbare waarde voor het gezelschap', aldus Ernst Meisner, artistiek coördinator van de Junior Company. 'Dat wij de deelnemers aan de campagne nu de kans geven om heel dichtbij te komen tijdens alle facetten van het creatieproces is echt heel bijzonder. Publiek kreeg nooit eerder toegang tijdens de meest delicate momenten in dat proces. Maar ons  jubileum vormt de perfecte aanleiding om iedereen die ons een cadeau geeft in de vorm van een nieuw ballet daar iets heel speciaal voor terug te geven, en op die manier deze grote droom samen te verwezenlijken en met zijn allen 5 jaar junior company te vieren.’
 
‘Dit is crowdfunding 2.0’, zegt Simon Douw, oprichter van crowdfunding adviesbureau Douw&Koren. ‘De crowd is hier veel meer dan een groep donateurs en het publiek veel meer dan een groep toeschouwers. De uitnodiging die het Nationale Ballet met deze crowdfunding campagne doet is om intensief onderdeel uit te maken van iets creatiefs en spannends dat normaliter achter gesloten deuren plaatsvindt. Ik denk dat dit een voorbeeld kan zijn voor de vele toonaangevende culturele organisaties die de kloof tussen hen en hun publiek willen overbruggen, of een nieuw publiek willen boeien en binden. Publiek anno nu wil gewoon meedoen.’

Vervolg op een van de tien meest bijzondere crowdfunding campagnes van 2016

De crowdfunding campagne heeft in anderhalve week al 35% van het beoogde bedrag behaald en loopt nog tot en met 4 juni 2017. Het is een vervolg op de succesvolle campagne voor de Junior Company uit 2016 waarin Junior dansers Melissa Chapski en Giovanni Princic dankzij donaties hun balletopleiding konden afronden. Deze campagne werd in de pers aangehaald als een van de tien meest bijzondere crowdfunding campagnes van 2016. Deelnemen kan op: www.operaballet.nl/crowdfunding

Meer inspiratie