Ed Wubbe over 70 jaar Scapino Ballet: “We hebben geen bestaansrecht zonder volle zalen”
Door Carolien Verduijn
Artistiek leider van het Scapino Ballet Ed Wubbe wordt er nog emotioneel van. De toekomst van het Scapino Ballet hing aan een zijden draadje nadat hun budget door de bezuinigingen werd gekort. “Ondanks dat we minder geld hebben gekregen zijn we er beter uit gekomen. Het is onterecht dat we zo hard aangepakt werden, want we deden het heel goed. 2011 was het beste jaar ooit voor het Scapino Ballet. We hadden nog nooit zo goed gedraaid in ons zeventigjarig bestaan.”
Wubbe bleef het hele gesprek kalm. Met zichtbaar enthousiasme vertelt hij over zijn medewerking aan So You Think You Can Dance, de choreografieën die hij de afgelopen jaren heeft gemaakt en de positie van het Scapino binnen de Nederlandse danswereld. Maar de bezuinigingen raken nog altijd een gevoelige snaar. Niet zo gek voor iemand die uitspraken doet als: “Als het goed gaat met Scapino, gaat het goed met mij”.
Het Scapino Ballet is geen introverte, elitaire boel
Het Scapino Ballet is al jaren populair onder een groot publiek, en dat is precies de ambitie van Wubbe. “Ik vind het belangrijk dat Scapino geen introverte, elitaire boel wordt. Dans moet herkenbaar zijn. Het moet te maken hebben met de maatschappij waarin we leven. Het mag geen vreemd subcultuurtje zijn. Als je naar ons kijkt moet je het gevoel hebben dat de dans te maken heeft met de wereld.”
Deze instelling verklaart ook Wubbe’s medewerking aan het dansprogramma So You Think You Can Dance. “In het begin zette de gevestigde dansorde zich af tegen alles wat niet theaterdans was. Maar je kunt twee dingen doen: je kunt je ertegen afzetten, of je kunt zeggen: ik omarm het en probeer er invloed op uit te oefenen. Door mee te doen aan So You Think You Can Dance heb ik die invloed. Ik vind zo’n kruisbestuiving interessant. Ik vind het ook leuk om te ontdekken hoe die televisiewereld nu eigenlijk werkt.” Wubbe beaamt ook dat hij het Scapino Ballet en de theaterdans bij een breder publiek bekend kon maken met zijn deelname aan het toen nog populaire dansprogramma ,waarvan het voortbestaan wegens te lage kijkcijfers momenteel onzeker is. Hij vindt het goed dat hij naast hiphopchoreografen en de moderne dans van Isabelle Beernaert een ander, eigen geluid kan laten horen.
Maar het populaire geluid dat Wubbe laat horen mag niet ten koste gaan van de artistieke kwaliteit. Die grens tussen amusement en kunst is waar Wubbe dans spannend vindt worden. “Ik vind het interessant om te kijken hoever ik kan gaan. In Le Chat Noir en The Great Bean zaten ook variété-elementen. Ik vind het leuk om te onderzoeken hoe ik zo’n element in moderne dans kan verwerken.” Wubbe is er honderd procent van overtuigd dat er meer danspubliek is dan dat er nu in de theaters komt. Hij noemt het zijn missie om dat danspubliek te bereiken. Sterker nog, hij vindt dat het Scapino Ballet geen bestaansrecht heeft wanneer het geen volle zalen trekt.
De vrijheid van het Scapino Ballet
De bezuinigingen die de danswereld enkele jaren geleden moest slikken hakten er ook bij het Scapino Ballet flink in. “We krijgen een stuk minder subsidie, en daar zit een zwarte kant aan. De druk op de organisatie is ongelooflijk groot. We doen heel veel werk met heel weinig mensen. Een ander aspect is onze concurrentiepositie. Het Nederlands Dans Theater in Den Haag heeft dezelfde opdracht als wij, maar zij krijgen hier vier keer zoveel geld voor. Daar kunnen wij niet mee concurreren. Dat dansgezelschap heeft zoveel financiële bronnen en mensen, dat hebben wij allemaal niet. Niet dat ik dat het ze niet gun, maar het is gewoon scheef.”
Wubbe verbindt zich onlosmakelijk aan het Scapino Ballet. Op de vraag of hij zich op één lijn kan plaatsen met choreografen als Jíři Kylian en Hans van Manen vergelijkt hij niet alleen zichzelf, maar het hele Scapino Ballet met de Nederlandse danswereld. “Kylian en Van Manen zijn heel established. Ze hebben een established publiek. Dat heeft het Scapino veel minder. Wij hebben een veel jonger publiek dan het Nederlands Dans Theater of Het Nationale Ballet. Maar dat hoort bij ons. Het maakt dat wij andere dingen kunnen doen dan zij, het geeft ons een soort vrijheid. Wij willen ons eigen ding doen.”
Dit is het laatste deel van een tweeluik. Vorige week verscheen het eerste deel van het interview met Ed Wubbe, waarin hij sprak over zijn begintijd bij het Scapino Ballet, de jonge choreografen met wie het Scapino werkt en het repertoire vanaf de jaren '90.