End Performance - ArtEZ Bachelor of Dance

ArtEZ-student en repetitor vertellen over repetitieproces

Binnenkort presenteert een gedreven groep studenten van ArtEZ Bachelor of Dance zich in hun eindejaarsvoorstelling. Onder al dat jonge danstalent bevindt zich Iris Boer die If to leave is to remember van Carolyn Carlson danst. Na haar vooropleiding bij Codarts, focust De Boer bij ArtEZ met befaamde choreografen en dansleraren op haar eigen choreografische vaardigheden. Ter instudering van Carlons choreografie is repetitor Sara Orselli in Arnhem op bezoek. Orselli danst nog altijd voor Carlson en ondersteunt haar in het maakproces van bepaalde choreografieën. Benieuwd naar het repetitieproces, stelden we repetitor Orselli en student De Boer een aantal vragen.

1. Wanneer kozen jullie voor dans en waarom?

Orselli: Ik heb altijd een passie gehad voor het uitdrukken van mezelf met mijn lichaam en begon met dansen toen ik 20 was. In dansen vond ik mijn manier van communiceren hoe ik de wereld zag. Toen ik 23 was, ontmoette ik Carolyn Carlson en begon ik mijn studie aan de  ‘Isola Danza’, de dansacademie in Venetië. Na een jaar werd ik lid van haar dansgezelschap. Toen begon mijn carrière echt.

Boer: Ik besloot pas in het laatste jaar van de middelbare school om een carrière in de dans na te jagen. Eerst wilde ik iets in de richting van kunstgeschiedenis, neurologie of psychologie studeren. Eigenlijk was ik bang voor de onzekere toekomst als performer.
Ik denk dat de maatschappij de nadruk legt op het ontwikkelen van het rationele gedeelte van de mens. Ik denk dat dit het leven in iets abstracts verandert en een afstand tussen mensen creëert. Ik geloof in het maken van connecties met het lichaam en het creëren van gevoel en emotie. Dit helpt ons te focussen op de levende mensen om ons heen, in plaats van het materialistische en bezit. Ik vind dans prachtig omdat het een kunstvorm is die experimenteert in het moment en ervaringen en gevoelens goed kan overbrengen.  Het is simpelweg mensen die contact maken met hun lichaam. Voor mij is lichaamstaal een hele sterke en directe manier om contact te maken met anderen.

2. Hoe is het om als repetitor met deze jonge dansmakers van ArtEZ te werken? En vice versa? 

Orselli: Jonge dansers zitten vol energie, dus ik kan ze echt stimuleren om verder te gaan. Ik kan ze alle mogelijke tools geven om een nieuwe manier van bewegen en zich uiten te begrijpen. Iris en alle andere studenten zijn erg aandachtig en observerend. Ze delen continu hun energie en ondersteunen elkaar in het proces.

Boer: Het is erg inspirerend om met Sara Orselli te werken. Ze is een elegante danser met een sterke persoonlijkheid. De oefensessies zijn kortdaad en ze zet je echt aan het werk, wat ik erg fijn vind.

3. Kun jullie iets vertellen over de te repeteren dansvoorstelling?

Orselli: De dans die ik instudeer, heet If to leave is to remember. Het is een moderne choreografie vol hedendaagse bewegingen en is gecreëerd in München, in 2006. Het gaat over gescheiden zijn (op welke manier dan ook), wat iedereen op een bepaald moment in het leven meemaakt.

Boer: Dit artistieke werk van Carlson is een kenmerkend stuk met zijn eigen, specifieke stijl. Dit is nog altijd een boeiende uitdaging, ondanks dat ArtEZ ons schoolt met een breed hedendaags repertoire. If to leave is to remember gaat over iets achterlaten en beginnen met iets nieuws. Er komen veel emoties en ervaringen in voor waar iedereen in zijn of haar leven doorheen moet. Veel van de bewegingen zijn scherpe bewegingen die de ruimte scheiden. De bewegingen van de dansers scheiden de ruimte continu en verspreiden verschillende energieën. Deze scherpte staat in contrast met zachte, sensuele en gevoelige bewegingen.

4. Wat is voor jullie het mooiste aan het repetitieproces en wat vonden jullie het zwaarste?

Orselli: Om aan deze dans met een groep studenten te werken, was een erg interessante en waardevolle ervaring voor me. Ik heb eerder met dansgezelschappen aan If to leave is to remember gewerkt, maar het blijft steeds een ander proces. De energie van de individuele dansers en de groep als geheel is altijd anders. Mijn persoonlijke uitdaging is om de dansers het vertrouwen en de juiste tools te geven om het stuk te begrijpen en het zich eigen te maken. Het moet eruit zien alsof ze de dans zelf gemaakt hebben.

Boer: Zoals ik eerder al zei, is het een uitdaging om Carlsons bekendste werk binnen het hedendaagse repertoire op te voeren. Ik moet vrouwelijker zijn dan ik gewend ben en gedetailleerder. Ook het partnerschap is anders. Ik ben gewend aan veel verantwoordelijkheid en gelijk zijn aan mijn partner. Als de jongen in deze dans het meisje lift, moet ik compacter en beheerster zijn. Tegelijkertijd moeten de bewegingen ook groot en snel zijn. Dat maakt het tot een hele uitdaging.

5. Wat is je droom: waar wil je over vijf jaar staan?

Boer: Mijn droom is om ergens te zijn waar ik omgeven ben door artiesten uit verschillende disciplines. Ergens waar ik kan performen over onderwerpen die belangrijk voor me zijn. Daarnaast wil ik graag dansen in een stuk dat voor iedereen toegankelijk is. De dansgemeenschap is het al grotendeels eens met mijn visie, dus soms voelt het een beetje nutteloos om alleen maar met elkaar te werken en dansen. Ik wil uit mijn eigen cirkeltje breken en door middel van dans verbinden met een meer divers publiek.

----

If to leave is to remember maakt deel uit van de End Performance van de ArtEZ Bachelor of Dance. The studenten presenteren zichzelf in choreografien van Carolyn Carlson, Regina van Berkel en Noa Shadur. Beniewd naar alle inspanningen van Orselli en De Boer? Meer informatie is te vinden op de website van ArtEZ of Facebook.

  • 6 - 7 june // ArtEZ Arnhem (try outs)
  • 13 june // LUX Nijmegen
  • 15 june // Stadstheater Arnhem (première)
  • 19 june // Korzo Den Haag
  • 22 june // Deventer Schouwburg
  • 24 june // ITS Festival Amsterdam
  • 28 - 30 june // ArtEZ Arnhem
Meer inspiratie