Dansmarketing

Droom je van een grotere dansschool? Met deze effectieve marketingtips bereik je nog meer dansliefhebbers

Dansscholen hebben het sinds begin 2020 natuurlijk niet makkelijk gehad tijdens de coronacrisis en moesten regelmatig de deuren sluiten vanwege de maatregelen. Het lijkt erop dat we nu écht uit de pandemie aan het komen zijn, dus is er weer meer mogelijkheid voor groei! Heb je een eigen dansschool en wil je meer dansliefhebbers bereiken? Je marketing kan het verschil maken! Wij geven vier tips.

1.     Zet je doelen op een rijtje en leg een goede basis

Op het gebied van marketing is er heel veel informatie te vinden en dat kan nogal verwarrend zijn. Wanneer je aan de slag gaat met de marketing van je dansschool, zijn er veel verschillende dingen waar je aan moet denken. Het allerbelangrijkste is om een goede basis te leggen. Begrijp wie je doelgroep is en denk goed na over hoe je ze het beste kunt bereiken.

Planning en strategie zijn ook ontzettend belangrijk. Denk na over het optimaliseren van je website op het gebied van SEO, maar denk ook aan hoe je content met waarde kunt creëren. Creëer duidelijke en meetbare doelen voor jezelf, die je helpen om een marketingplan op te zetten waarmee je business zal groeien.

2.     Kies voorgoed promotiemateriaal

Het is, naast het hebben van een goede website waar veel bezoekersverkeer via google en sociale media binnenkomt, ook belangrijk om ander promotiemateriaal te hebben. De sleutel is zichtbaarheid. Mensen moeten van je gehoord hebben, zodat ze over je kunnen vertellen aan anderen. Daarbij is een duidelijk merk essentieel. Wie ben je en waar sta je voor? Je kunt gebruik maken van uitstekende marketingmiddelen en reclamestrategieën om je belangrijke informatie door te geven: posters, flyers of brochures verspreiden op plekken waar jouw doelgroep regelmatig te vinden is.

3.     Gebruik contentmarketing op een slimme manier

Ooit gehoord van contentmarketing? Dat is een manier om potentiële klanten aan te trekken door middel van interessante en waardevolle content. Wanneer je goede content publiceert, versterk je de band met je doelgroep en creëer je een duidelijker merk als dansschool. Wissel af tussen blogposts, video’s en foto’s, maar denk bijvoorbeeld ook aan nieuwsbrieven, podcasts of quizzen. Hoe succesvoller jouw content is, hoe groter de kans dat dansliefhebbers zich graag willen inschrijven bij jouw dansschool.

4.     Wees betrokken op sociale media

Wees actief, betrokken en verbonden via sociale media. Platformen als Facebook en Instagram zijn dé manier om in contact te komen met jouw doelgroep. Reageer op berichten, luister naar je publiek en maak content die zij interessant vinden. Uiteindelijk doe je het allemaal voor hen, dus denk niet alleen maar aan wat je zelf wilt uitdragen, maar kijk wat voor soort content het goed doet en ga daar verder mee aan de slag.

Aan de slag gaan met een marketingstrategie

De marketing van jouw dansschool vergt, net als bij iedere andere business, tijd en geduld. Deze tips kunnen je een eind op weg helpen om van start te gaan met je marketingstrategie, maar houd in gedachten dat het vooral belangrijk is om te ontdekken wat het beste voor jou werkt. Gebruik je marketing om waarde toe te voegen voor nieuwe leerlingen en creëer jouw authentieke merk binnen de dans community.