Home » Blogs
Hedendaags Schrijven over Hedendaagse Dans, Domein voor Kunstkritriek

Joost Goutziers & Brabant's rijke dansgeschiedenis

22 oktober 2015 - Lisa Reinheimer

Hedendaags Schrijven over Hedendaagse Dans, Domein voor Kunstkritriek

De cursus Hedendaags Schrijven over Hedendaagse Dans is al even onderweg. In deze cursus onderzoeken we hoe we als schrijvers onze kijkervaringen beter kunnen overbrengen aan de lezer. Om de lezer zo weer te prikkelen, te informeren en te enthousiasmeren voor hedendaagse dans.  In deze blog neem ik jullie mee in wat en hoe wij dat precies doen.

Op maandag 10 augustus al weer, was onze allereerste bijeenkomst tijdens Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Altijd spannend, want je kent elkaar nog niet. Hoe gaat iedereen op elkaar reageren en wat verwachten zíj allemaal van deze cursus? Ik heb zes bijeenkomsten uitgedacht en samengesteld. Iedere bijeenkomst een thema, een inkijkje ergens in het dansveld van Brabant, een gastmentoren en een schrijfopdracht. Samen met mijn collega Dirk heb ik zitten puzzelen, gastmentoren uitgenodigd en nauwkeurig de opbouw van de cursus bepaald. En nu gaat het werkelijk gebeuren.

Plaats: de pizzatuin van Theater Artemis. Weer; zonnig, warm, blauwe lucht. Hoe sta ik ervoor; licht gespannen, maar opgetogen. Mijn eerste doel: een cursus opzetten die ikzelf zou willen volgen.

Brabant's vergeten dansgeschiedenis

En gelukkig, wat is het een leuke, enthousiaste groep. Ook mentor Anna van der Kruis (theaterschrijfster), die later in de cursus een dag onze gast zal zijn sluit aan, naast Joost Goutziers, journalist voor het Brabants Dagblad die deze dag onze gastmentor is. En alsof het een cadeautje is dat wij voor deze cursus krijgen, is Joost net begonnen aan een boek over de dansgeschiedenis van Brabant. Speciaal voor ons maakte hij een overzicht van de dansgeschiedenis in Brabant vanaf de jaren ’80. Duidelijke invloeden zijn Pina Bausch met haar Tanztheater over de grens in Duitsland en Anne Theresa de Keersmaeker uit België. Dans met een rauw en industrieel randje. Joost leidt ons niet alleen langs de verschillende dansgroepen en choreografen die van invloed zijn geweest en zijn in Brabant, maar ook langs de reacties van pers, publiek en de veranderingen die het veld heeft doorgemaakt door beleid en economische redenen. De sluiting van Station Zuid bijvoorbeeld en de oprichting van het dansproductiehuis DansBrabant, waarmee wij deze cursus organiseren.

Met dit overzicht starten wij de cursus, een kaart van wat Brabant aan dans te bieden heeft, een kaart van hoe dit dansveld zich gevormd heeft en zich nu aan het ontwikkelen is. Hiermee bepalen wij onze route. We vertrekken met het drieluik van DansBrabant op Theaterfestival Boulevard; Guilherme Miotto, Hilde Elbers en Arno Schuitemaker. Drie nieuwe choreografen verbonden aan DansBrabant. Alle drie makers die een heel fysieke ervaring bij ons teweeg brengen, van verkrampt en beklemmend in je stoel zitten, naar staccato bewegende lijven die je meeslepen in hun beat tot een stuiterbal in je hoofd. De opdracht: beschrijf jouw ervaring van iedere voorstelling in 100 woorden, aan de hand van de drie keynotes van de volgende filmpjes:

  1. Door naar dans te kijken, ga je zelf van binnen dansen
  2. Dans is het lied van het lichaam
  3. Dans is kunst, geen informatie

Bekijk de filmpjes en lees daarna het volgende blog over de achterliggende gedachte van de opdracht en de uitkomsten.