The Peking Acrobats

The Peking Acrobats. Beeld door Niels GoedeeWat kun je verwachten van een voorstelling van de Peking Acrobats: Veel acrobatiek! Zonder veel verwachtingen ging ik op mijn stoel in de zaal zitten. Na een zwakke start van de show met hier en daar een foutje en een rommelige indruk, zit ik niet veel later met mijn mond open en zonder te ademen naar een show te kijken die deze zwakke start doet  vergeten. Vooral de mannen zijn ijzersterk en hebben stalen zenuwen in hun balanceeracts hoog in de lucht, op handen, op voeten of vliegend door de lucht. Waar de vrouwelijke acrobaten gezamenlijk niet alles onder controle hebben, zijn de vrouwelijke solisten fantastisch. De souplesse en sierlijke bewegingen van deze vrouwen is een fijne afwisseling in de show. Maar toch is de kracht van de mannelijke solisten niet te evenaren.

De keuze van de muziek is mooi en past goed in de show. Al kan ik me er als choreograaf aan storen als er niet “op”de muziek wordt bewogen/gedanst. En dat gebeurt zo nu en dan. Ook de niet perfecte danstechniek zoals ongestrekte voeten kan me soms storen. Maar hier lijkt het overige publiek geen last van te hebben. De aah’s en ooh’s hoor je regelmatig door de zaal gaan.

The Peking Acrobats. Beeld door Niels GoedeeVooral het slot van de show is adembenemend. Wat deze acrobaten met stoelen kunnen stijgt letterlijk boven alles uit. Een geweldig spektakel om te zien met veel afwisseling.

Het verbaasde me dat de gemiddelde leeftijd van het publiek boven de 50 was. Deze show is interessant voor iedereen die van spektakel houdt. En zeker ook voor kinderen.De acrobaten laten alles er zo gemakkelijk uitzien dat je erover na gaat denken om het thuis te gaan proberen.

Gezien: woensdag 14 november 2012
Waar: Parktheater te Eindhoven
Door: Natasja van den Berg (lid van het dans!emble)