Sterrenstof van Het Nationale Ballet

Inleiding door de directeur van schouwburg Almere, waarin hij duidelijk maakt, dat theater je rijker maakt, hij bedoelt niet financieel maar emotioneel! Hij geeft weer dat de waarde van cultuur onvoldoende wordt erkend en dat culturele uitingen veel meer aandacht verdienen. Want van een bezoekje aan het theater ga je positiever naar buiten dan dat je naar binnen kwam, maar concurreren in een tijd van teruglopende subsidies, SYTYCD en allerlei hippe TV-programma’s maakt het soms lastig om van de bank af te komen en naar het theater te gaan. En daar heeft hij gelijk in, we zouden allemaal veel meer naar het theater moeten!

Ted Brandsen, (artistiek directeur van het Nationale Ballet) vertelt dat STERRENSTOF een podium biedt aan het aanstormend talent van de toekomst. Zowel aan jonge dansers als ook aan nieuwe en jonge choreografen. De 80 dansers van Het Nationale Ballet komen uit 26 verschillende landen! Tijdens deze voorstelling krijgen we jonge dansers te zien met een enorme belofte voor de toekomst! Het Nationale Ballet laat ons hun talentontwikkeling zien!

In het stuk voor de pauze zien we 4 klassieke balletstukken. Na de pauze hebben jonge choreografen de kans gekregen om met dit jonge danstalent aan de slag te gaan. En wat een veelbelovende talenten! Waar je normaal gesproken de ervaren dansers de solo’s ziet dansen en de overige 78 op de achtergrond zstaan, blijkt uit deze voorstelling dat de selectie van deze 78 dansers ook knettergoed is, en spotlightwaardig!

Deze voorstelling is niet alleen voor het trouwe danspubliek, maar ook voor jonge amateurdansers ( 9+) en mensen die nieuwsgierig zijn naar wat dans in Nederland te bieden heeft, zeker het bezoeken waard. De 9 korte stukken zijn afwisselend in stijl en bieden een kijkje zowel in de geschiedenis van de dans als in de toekomst van de Nederlandse dans. Wat mij betreft opent Het Nationale Ballet elk seizoen met STERRENSTOF en laat ze haar aanwinsten, jonge dansers en choreografen het podium betreden! Waarmee ze een mooi visitekaartje afgeeft aan haar trouwe publiek en eventueel nieuw publiek kan aanboren. De voorstelling is zonder decor, puur dans. Een lichtplan zonder toeters en bellen. De dans spreekt voor zich. En het verveelt geen moment. De kostuums complementeren het geheel.

GISELLE
Wereldpremière in 1841. Een vrolijke opening, waarin gelijk duidelijk wordt neergezet hoe hoog het niveau van de avond is. 2 jongens en 2 meisjes dansen pas de deux’s en solo’s.

LA BAYADERE
Wereldpremière in 1877. In korte witte tutu’s wordt het klassiek-romantische repertoire gedanst. Pittige muziekjes wisselen elkaar af met lange lyrische stukken. De dansers krijgen goed de gelegenheid om zich van verschillende kanten te laten zien.

LES SYLPHIDES
Wereldpremière in 1909. In een lange witte tutu zien de bewegingen er al gelijk heel anders uit. De lange benen van de danseressen worden verhuld onder een lange laag tule, waarbij de tule langzaam neerdaalt als het been wordt gelift en weer landt. Mooi om te zien dat een kostuum de beweging een andere kwaliteit geeft.

NOTENKRAKER EN DE MUIZENKONING
Wereldpremière bij Het Nationale Ballet in 1996. Het Nationale Ballet heeft een eigen moderne variant op het sprookje gechoreografeerd. Het stuk van de suikerfee wordt prachtig neergezet. Wat een uitdaging! Vorig jaar tijdens de kerstvakantie was de complete voorstelling via live beelden op een groot scherm te zien in het Theater Aan de Parade. Het Nationale Ballet heeft bijvoorbeeld de kerstsfeer vervangen door de Nederlandse traditie van Sinterklaas.

THE BLACK SEA STILL
In een wit vlak staan 2 mannen en 2 vrouwen, de blote benen van de vrouw en het blote bovenblijf van de mannelijke partner vormen een symbiose als ze draaiend, kronkelend en rollend om elkaar heen bewegen. Het lichtplan behoefde nog wat aandacht, maar de dans was overtuigend.

LA SOURCE
Op de klanken van een harp dansen in witte wijde a-symmetrische kostuums een jongen en een meisje een intieme pas de deux. Complexe choreografie om naar te kijken. Misschien komt dat ook wel door de veelheid aan bewegingen en de ondersteunende muziek.

FULL MOON
Op de bekende klassieker van Prokofjev “dance of the Knights” een choreografie met een knipoog van de talentvolle Milena Sidorova. De wereldpremière was bij Het Nationale Ballet al in 2008. Een nachtmerrie, een danser in zijn ondergoed met een kussen. De muziek en de choreografie voelen als een geheel aan. Nog voordat er wordt gedanst is de essentie van het stuk duidelijk. Prachtig, deze choreografie sprong eruit. Zeker ook door de soepelheid en het inlevingsvermogen van de danser Koen Havenith.

CONSEQUENCE
Op cello klanken, danst een paar een mooi, zwaar en meeslepende pas de deux. Met gevoel voor lijnen en verstilde momenten in de liefde.

SALTARELLO
Wereldpremière op 25 september in Almere gezien. Het start met een strak gezet lichtplan. Het witte achterdoek is geel verlicht, waardoor de dansers in hun poses als zwarte silhouetten afgetekend worden. Hun felle vurige kostuums, die rood en geel zijn voor de meisjes en zwart met een rood randje voor de jongens, steken bij een blauw achterdoek prachtig af en komen goed tot zijn recht!  De choreografie vliegt voorbij als een wervelwind. De ene pirouette na de andere tolt voorbij. Het is prachtig en de 2 dansers en 2 danseressen laten hun talenten prima tot uitdrukking komen. Alles klopt aan het geheel.