Snow White en de 7 breakers

De eerste musical van danstheater AYA is een feit; Snow White & de 7 breakers (8+). Danstheater AYA wil met deze voorstelling nieuw leven blazen in het eeuwenoude sprookje over Sneeuwwitje en de zeven dwergen.

Immers, het verhaal dat iedereen kent laat maar één kant zien. De stiefmoeder die enkel gemeen is, en het onschuldig meisje die de zoete naam Sneeuwwitje draagt. Maar was Sneeuwwitje geen puberende tiener en was de stiefmoeder soms niet ook een beetje een zorgzaam mens? Lukt het danstheater AYA om dit eeuwenoude sprookje op originele wijze nieuw leven in te blazen en meerdere kanten van het sprookje te belichten?

Sprookje anno 2014

Wanneer de gordijnen opengaan is het decor benoemenswaardig. Je bevindt je meteen middenin een sprookjesachtig tafereel. Alsof een eerste musical nog niet spectaculair genoeg is voor AYA, worden Sneeuwwitje en de stiefmoeder ook nog eens in dubbelrollen gespeeld. De dans en zang vloeien samen en de kinderen in de zaal identificeren zich hardop met de scènes.

Sneeuwwitje, die volgens haar stiefmoeder veel te mooi is, krijgt anno 2014 een strak korset aan en een giftige haarclip in, waardoor ze buiten bewustzijn raakt. Telkens wordt zij weer tot leven gewekt door de zeven ruige breakdancers, die haar willen helpen. Er wordt geen woord gesproken. Dit sprookje van Grimm wordt zingend aan elkaar gebreid.

Sterke transformaties dansers

De dansende Sneeuwwitje, gespeeld door Feaden Mccal, is de perfecte combinatie van zoet en opstandig. Zij kan zowel sierlijke moderne bewegingen als poppingbewegingen en hiphop tentoonstellen. Beugger danst lyrisch maar is ook een geestige factor.De keuze voor de dansers heeft Wies goed doordacht. Allen hebben zij een enorm talent voor transformeren. De breakende woudbewoners zijn hier ook niet vies van. Als publiek ga je van ze houden. Naïef en zacht in hun voorkomen en in hun zorg voor sneeuwwitje, maar tijdens de dans een dosis felle energie. Het breakdance niveau dat deze jongens laten zien is torenhoog en de ene ‘wow’ na het andere gejuich klinkt luid in de grote zaal.

Voor jong en oud

De voorstelling zit vol met humor, energie en karakter. Het is danstheater AYA absoluut gelukt nieuw leven in het sprookje te blazen en meerdere kanten van de personages te belichten. De voorstelling eindigt met een Nederlandse versie van de Cup-song, waarbij het hele publiek gevraagd wordt mee te doen. Op dit moment besef ik pas dat ik zelf niet op het podium stond. Als kijker wordt je door de grote humor en overtuigingskracht van de dansers en zangers het verhaal ingesleurd en hierdoor vergat ik heel even dat ik gewoon op mijn stoeltje in de grote zaal van de Stadsschouwburg zat..