L’Histoire du Soldat

Gezelschap Club Guy & Roni baseerde de dansvoorstelling L’Histoire du Soldat op het gelijknamige theatrale werk van Stravinsky. Choreografenduo Guy Weizman en Roni Haver maakten een eigentijdse versie, maar bleven dicht bij de oorspronkelijke vorm van dit oude werk. Het is een goed uitgevoerd gesammtkunstwerk van dans, tekst en muziek, maar blijft desondanks een vlakke voorstelling die zijn aansluiting met het publiek lijkt te missen.

Uniek

Het oorspronkelijk verhaal, dat Stravinsky in 1918 opschreef, gaat over een soldaat die zijn ziel verkoopt voor een boek om in de toekomst te kijken van de economie. Speciaal voor deze voorstelling van Club Guy en Roni schreef dichteres en toneelschrijfster Judith Herzberg Het verhaal van Ikme. ‘Ikme is een jonge soldaat die getekend terugkeert uit de waanzin van het slagveld’ en op zijn terugweg wordt geconfronteerd met de duivel en een vrouw. Deze twee krachtige en manipulerende dansers staan symbool voor zijn oude leven waarnaar hij probeert terug te keren. In de poetische en associatieve zinnen van Herzberg klinken de verstoorde en bijna infantiele gedachten door. Uitgesproken door actrice Veerle van Overloop vinden de woorden bij vlagen hun weg door de voorstelling.

Het is bijzonder interessant dat Weizman en Haver met dit bestaande theatrale werk van Stravinsky aan de slag zijn gegaan. Het is een unieke voorstelling geworden, die door de elementen tekst, muziek en dans een echt verhaal vertellen met psychologische diepgang. Maar ondanks deze boeiende thematiek is de voorstelling visueel vrij mat gebleven. Het toneel is donker en flarden van rook hangen boven de vloer. De vormgeving lijkt van ondergeschikt belang te zijn. Een eenvoudige ring met toneellampen draait rond boven het toneel. Samen met drie zwarte palen vormt dit het decor. En zo komt het geheel maar moeilijk tot leven.

Technologie

Twee schaduwen ontmoeten elkaar in de duisternis en worden één. Dan verschijnt de danser die de rol van Ikme vertolkt met de herkenbare kracht en beheersing van Weizmans en Havers bewegingstaal.  Zijn lichaam lijkt zich in te vouwen, vast te zetten en weer door te gaan. Met korte heldere bewegingen worstelt de in goud geharnaste danser met zijn onzichtbare demonen. Het heeft veel weg van het ‘poppen’  van de breakdance techniek. En ook de vrouw en de duivel dansen met eenzelfde krachtige stijl. Samen vormen zij een trio dat elkaar manipuleert, stuurt en elkaar feilloos weet te vinden in elke beweging.

Voor deze moderne versie van L’Histoire du Soldat voegde het ensemble Lunapark nieuwe hedendaagse muziekstukjes aan het werk van Stravinsky toe. Uitgevoerd met elektronica, elektrisch gitaar en slagwerk onstaat maar een fractie van de rouwheid en gretigheid die zo kenmerkend zijn voor de voorstellingen van Club Guy & Roni. In deze muziek zijn het hele andere emoties die de boventoon voeren. Er is duisternis, angst en verwarring in verwerkt. Emoties die mooi worden verbeeld wanneer één van de dansers wordt geblindoekt en een speelbal is van de in zwart gehulde vrouw en duivel.

Begeleid door de verhalende, maar soms atonale bewerking van Stravinsky’s muziek, is het geen eenvoudig stuk geworden. Door de historische achtergrond en de psychologische verdieping is het zeker boeiend, maar desondanks heeft de krachtige en trefzekere dans van choreografen Weizman en Haver de elementen niet weten te verbinden tot een levendig geheel.