Generations – Dansgroep Amsterdam

Generations van Dansgroep Amsterdam toont drie totaal verschillende dansstukken door drie verschillende choreografen.

De eerste dans ‘Exclamations’ is een choreografie van de jonge Schotse William Collins. Deze dans begint al voor je in de zaal zit. De dansers, geheel in hun rol, bewegen door de gangen tussen het publiek en langzaam komen ze samen op het podium. Vanaf het begin vraag je je al af waar het naartoe gaat. De dansers bewegen met schokkerige en spastische bewegingen. Ze zijn zeer expressief en schamen zich duidelijk niet. Het stuk is zonder muziek waardoor het enige geluid van hun voeten en bewegingen is. Ook schreeuwen ze soms en maken rare geluiden. Het is een heel bijzondere en verrassende dans. Zelf vond ik het iets te vreemd om er rustig naar te kunnen kijken. Maar smaken verschillen.

De tweede dans ‘Remains to be seen’ is ontwikkeld door choreograaf Michael Schumacher in samenwerking met de dansers. Het is een mooie moderne dans met een soort van internationale uitstraling. Het toneelbeeld is heel mooi met een Oosters tintje door de rode, bruine en gele kleuren in de kleding en het licht. Ze dansen op mooie instrumentale muziek met aparte geluidjes. Ze dansen op het afwisselende ritme van de muziek waarop ze mooi vloeiend bewegen. Het is een hele mooie en pure dans.

De derde dans ‘Infinite’ van choreografe Krisztina de Châtel is zeer indrukwekkend. De groep dansers, met stoffen zakken op hun hoofd en in dezelfde pakken lijken net gevangenen of gedwongen arbeiders op weg naar hun vrijheid. Ze beginnen vastgeketend en lijken door hun gevecht tegen de onderdrukking steeds vrijer te worden. De dansers maken mooie synchrone bewegingen die vaak hardheid uitstralen wat het beeld van gevangenen compleet maakt. Ze maken ritmes met hun knieën, ellebogen en handen en versterken dit op het ritme van de muziek. Genoeg gezegd, u moet het zelf maar gaan zien. Het is namelijk een zeer mooie, bijzondere en aangrijpende dans.

De dansen in ‘Generations’ zijn alledrie verrassend en vooral ‘Infinite’ vind ik erg mooi. Het is aan te raden hier heen te gaan. De voorstelling zal u zeker een mooie avond bezorgen!

Generations – Dansgroep Amsterdam
Gezien: Parktheater Eindhoven, 16 januari 2012