De nieuwste Step Up dansfilm

Step Up 4 is het zoveelste deel in de populaire Step Up reeks. Voor dit vierde deel is de bekende dansfilmregisseur John M Chu ingewisseld voor Scott Speer en staat er weer een traditioneel cliché verhaal met spectaculaire dans op je te wachten. De Step Up films staan misschien niet bekend om geweldig acteerwerk en perfecte dialogen, maar als de dans goed is, hoor je weinig dansliefhebbers klagen. Maar is de dans in dit vierde deel ook echt goed of begint de serie in te zakken?

Het verhaal van Step Up 4 Miami Heat kan je zo goed voorspellen, dat het bijna eng wordt.  Stoere blanke danser Sean, gespeeld door Ryan Guzman is de leider van een dansbende met de onoriginele naam ‘De Maffia’ (The Mob). Terwijl zijn dansgroep steeds populairder wordt, ontmoet hij de moderne danseres Emily, gespeeld door Kathryn McCormick. Het is raar dat in alle Step Up films blanke acteurs de hoofdrollen hebben, terwijl de urban dansstijl toch een hele andere achtergrond heeft. De twee dansers zijn met elkaar in de zevende hemel totdat Emily’s vader, gespeeld door Peter Gallagher, peperdure hotels wil bouwen op de levendige achterbuurt van Sean. Het lijkt dat de dansbende niks anders kan doen dan dansen voor het behoud van hun buurt.

Flashmobs

In Step Up 3 ging het nog om de beruchte ‘battles’ van het hiphop dansen, in dit vierde deel zijn de steeds populairder wordende flashmobs als thema gekozen. Dit lijkt op zich een goede keuze, flashmobs kunnen hele mooie dansbeelden opleveren in een originele omgeving, verassende blikken van omstanders en een danschoreografie waar ook echt een idee achter zit. De eerste flashmob en tevens de eerste dansscène waar de film mee opent, waarbij er wordt gedanst op de dure auto’s van een nogal nep uitziend Miami, stelt teleur. Dit ligt niet zozeer aan de choreografie, ook al is er niet veel originaliteit in de passen te vinden. Dit ligt aan het slechte camerawerk en de beelden van de dans die zich te snel afwisselen. Door het bombardement van camerahoeken kan je de dans niet goed bekijken en krijg je geen goede indruk.

De film vervolgt dan met veel slecht acteerwerk en stereotypes om vervolgens aan te komen bij de tweede flashmob. De dansers verstoppen zich met camouflagekleding in een museum. Als de DJ de muziek wat ‘harder’ aanzet, beginnen de dansers te ontwaken en komen de kunstwerken tot leven. Er zijn wat plotgaten hier en daar. Hoe de dansers zich bijvoorbeeld onopgemerkt tegen een peperduur schilderij aan kunnen plakken, is een mysterie. Maar daar letten we maar even niet op. Wat je dan krijgt te zien aan dans is een stuk beter dan de openingschoreografie. Het camerawerk is beter en de dansers creëren samen met de grote lichten en kunstwerken mooie beelden. Maar de beelden wisselen zich weer te snel af om echt van de dans te kunnen genieten. Je krijgt wel steeds meer door dat de hoofdrolspeler wel degelijk kan dansen, iets wat niet echt te zeggen was van de Step Up 3D hoofdrolspeler.

Sexy choreografie

In de derde flashmob danst de hoofdrolspeelster Kathryn McCormick zelf mee en laat ze vooral zien dat ze sexy kan dansen. Het camerawerk is ook weer een stukje vaster waardoor je werkelijk de choreografie kan zien. Qua spectaculaire dans is dit de minste scène, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de leukste dansscène van de film: de vierde flashmob. De dansbende wil dit keer niet vermaken, maar protesteren tegen de plannen die hun achterbuurt zullen verwoesten. Allemaal gekleed als zakenmannen en -vrouwen wordt er een goede choreografie gedanst, is het camerawerk goed, de muziek leuk en vormt alles bij elkaar een heel mooi beeld op het grote scherm. Dit is wat een dansfilm met een status als Step Up eigenlijk elke dansscène moet brengen.

Vlak voor het einde moet natuurlijk alles even helemaal fout gaan en dit wordt in motie gezet door de korte en agressief gedanste vijfde flashmob. Deze dansscène wordt zonder de twee hoofdrolspelers uitgevoerd en er wordt veel in gekrumpt (een explosieve hiphop dansstijl) door onder andere een van de bedenkers van de dansstijl Tight Eyez. Alle personages bereiken even een dieptepunt om zich natuurlijk klaar te gaan maken voor de grote finale. Vooral in Step Up 2 was de finale zo leuk om naar te kijken dat de hele film een aanrader werd voor dansliefhebbers. Gaat de finale van deze Step Up hetzelfde doen?

De finale is zeker spectaculair, ook al gebruikt de regisseur weer wat aparte camerahoeken,  wat bijna lijkt aan te geven dat hij de danskwaliteiten van zijn dansers niet vertrouwd. De choreografie duurt lekker lang en de ene na andere bekende danser (van vorige films of dansprogramma’s als So You Think You Can Dance en America’s Best Dance Crew) wisselen elkaar af. Ook Moose (Adam Sevani), die een grote rol vertolkte in Step Up 3D, laat zien dat hij nog steeds een aardig potje kan dansen. De enige kanttekening die ik moet maken bij al die verschillende dansers die komen opdraven, is dat de dansers die je hebt leren kennen helemaal niet boven hun eigen kunnen zijn uitgestegen voor de finale. Dit zorgt ervoor dat je niet meeleeft en gewoon naar goede hiphop dans zit te kijken, iets wat je ook kan vinden op het internet.