
Cinderella van het Nationale Ballet
Matthew Golding & Anna Tsygankova
Cinderella is onder de regie van Christopher Wheeldon getransformeerd tot een vlot verhaal over een meisje dat met geheven hoofd haar onfortuinlijke lot ondergaat. Soepele decorwisselingen verplaatsen je van het graf van Cinderella’s moeder onder een magische boom naar de tegendraadse prins Guillome in een paleisgang en terug naar de rokende schoorsteen. Vooral in de aankleding zit de verrassing. De jonge choreograaf heeft dit weten te bewerkstelligen door samen te werken met decor en kostuumontwerper Julian Crouch. Deze werkte voor opera, theater, film en televisie, maar nooit eerder aan een balletproductie. Hij bracht hierdoor een spannende wind met zich mee vol nieuwe mogelijkheden. Ook met de kostuums gaat het op dezelfde wijze. Het ene moment is het podium gevuld met victoriaans geklede dames, om vervolgens te veranderen in paarsgekleurde baljurken of fantasiefiguren met grote hoofden, vogelsnavels en paardenkoppen.
Matthew Golding & Anna Tsygankova
Totdat de klok slaat en de magie is uitgewerkt. Zij haast zich naar huis en de volgende dag begint het spektakel van het passen van de gouden spitz, die alleen aan de voet van Cinderella past. Opmerkelijk is dat de spitz exclusief is vervaardigd voor deze balletproductie van Het Nationale Ballet door een spitzenmaker in New York. De stiefzussen spannen om de kroon met hun slapstick duetten, domme uitdrukkingen en hun onderlinge gevecht. Maar onder die meligheid zitten prachtige danseressen die onder begeleiding van het Holland Symfonia orkest soepel de technische hoogstandjes uit hun rok schudden.
Nadia Yanowsky, Megan Zimny Gray, Anna Tsygankova & Larissa Lezhnina
Beeld door Angela Sterling