Break A Leg toont hiphop toekomst

De breakdance battles hadden een intiem sfeertje.Breakdance battles en een hiphop danscrew competitie. Dat garandeert het Break A leg evenement van Studio West in theater De Meervaart op 25 oktober 2012. Voor deze vierde editie kan elke B-boy en hiphop crew zich aanmelden en de bezoeker kan het allemaal voor een tientje bijwonen. Gaat deze funk editie van Break A Leg tonen hoe jongeren tegenwoordig dansen?

In de hele Meervaart hangt een duidelijke hiphop sfeer. Jongeren en jongvolwassen van alle achtergronden lopen rond in de foyer met petjes op, broeken laag en doen een dansje op de muziek van een DJ. In de kleinere blauwe zaal van het theater zijn B-boys zich aan het opwarmen. Velen herkennen elkaar, wisselen een ‘boks’ uit en vragen “what’s up” zonder dat de vraag wordt beantwoord. Een klein groepje mensen zit op de grond en wacht tot de battles gaan beginnen. De presentator roept om: “Schrijf je nu in! Ook al ben je een vader of moeder, dans gewoon lekker mee.”

De breakdance battles zijn vooral zo leuk omdat er een intiem sfeertje hangt in de zaal. De meeste mensen wachten namelijk op de Crew competitie in de rode zaal en komen niet kijken naar de Er waren geen leeftijdscategorieën, dus soms battelen kinderen tegen volwassenenbreakdancers. De presentator praat de battles leuk bij elkaar en er is een driekoppige jury die bepaalt welke B-boy doorgaat naar de volgende ronde. Er zijn geen leeftijdscategorieën, dus soms ‘battelen’ kinderen van nog geen tien jaar tegen volwassenen. Ouder betekent deze avond namelijk niet altijd beter. Soms wordt het publiek verrast door B-boys die helemaal niet hiphop ogen, maar wel goed kunnen breakdancen en ook veel battles winnen. Dit laat zien dat uiterlijk er niet toe doet, respect verdien je met je dansvaardigheden.

De Crew competitie

Als de rode zaal opent en de meeste hiphopliefhebbers in hun stoelen zitten, vragen de presentatoren wie er deze avond gaat winnen. Ik zit voor een groepje vrouwelijke toeschouwers dat met bijna de hele zaal keihard de naam schreeuwt van één specifieke dansgroep: “The Incredible Kids”. Of deze groep vanavond daadwerkelijk gaat winnen, wordt besloten door weer een andere driekoppige jury. Eén van de juryleden is So You Think you Can Dance deelnemer Caggie Gulum.

The Majorzz moesten als eerste beginnen, een lastige rol om te vervullen.Het dansniveau ligt gedurende bijna de hele avond zeer hoog. De meeste dansers zijn onder de twintig jaar, waardoor de choreografie fris en van deze tijd is. Je hebt echt het gevoel dat je de nieuwe generatie van hiphop ziet dansen. Een groep die niet de eerste drie haalt, maar het wel verdient om benoemd te worden, zijn The Majorzz. De groep was heel strak en liet veel zien, maar ze hadden het nadeel als eerste te moeten beginnen. En dan moet je wel een hele goede indruk achterlaten wil je onthouden worden voor de rest van de avond.

The Incredible Kids

De derde plek gaat uiteindelijk naar het duo Duo Penotti. Zoals de naam al doet vermoeden dansen twee jongens, waarvan de één blank en de ander gekleurd, een ijzersterke choreografie. Een choreografie waarvan je verwacht dat die gedanst wordt door vrouwen (veel billen en heupen). Maar dat deze mannen zo dansen zorgt ervoor dat het publiek, en voornamelijk de vrouwen achter mij, hun stembanden kapot schreeuwt.

The Incredible Kids dansten als een hechte groep en waren terecht de winnaars.Eindelijk zijn dan The Incredible Kids aan de beurt en je voelt de anticipatie van het publiek. Ze maken de opgebouwde spanning en verwachtingen waar. De jongens van deze crew dansen met veel zelfvertrouwen en lijken een hechte groep te zijn. Ze dansen als één en vullen elkaar aan. Er zit ook een goede spanningsboog in het optreden en de jonge dansers hebben een zeer duidelijke ‘stage presence’, een eigenschap die heel moeilijk is aan te leren. De jury is het met het publiek eens en The Incredible Kids gaan er met de eerste plaats vandoor. De groep wint nipt van de crew FDC, die met humoristische en kwalitatieve dans de tweede plek bemachtigt.