
Benefietgala Dansersfonds ‘79
Alweer 35 jaar zet het Dansersfonds ‘79 zich in voor de bevordering van de Nederlandse danskunst. De 17e editie van het tweejaarlijkse benefietgala van de stichting was ditmaal geheel gericht op het Nationale dans- en choreografietalent. Oud-prijswinnaars en andere dansers van vooraanstaande gezelschappen waren aanwezig om in aanwezigheid van Prinses Beatrix een rijke verzameling hedendaagse choreografieën van eigen bodem ten tonele te brengen.
Without Words van Hans van Manen
Choreografie Without Words van Hans van Manen.
Swan Swong van Lightfoot Leon
Met de pas de deux uit Swan Song van het choreografenduo Paul Lightfoot en Sol Leon houdt het Nederlans Dans Theater de melancholische sfeer nog even vast. De muziek van Philip Glass versterkt de intense en mysterieuze sfeer van dit stuk over afscheid. Een duistere choreografie, maar de vloeiende en intense dans van Myrthe en Marne van Opstal is zeer aangenaam om naar te kijken.
Prelude van Toer van Schayk
Deze editie van het gala is opgedragen aan Toer van Schayk, die als danser, choreograaf, decor-, kostuum- en lichtontwerper een grote bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse dans. Speciaal voor het gala creëerde hij een nieuwe choreografie getiteld Prelude. Deze krachtige solo, waarin Rink Sliphorst doet denken aan een krijgsman, is een verassende en zeer welkome programmatoevoeging. Ook werd de chimaera van L.A. uit zijn Mythische Voorwendsel gedanst. Wederom een krachtige en mysterieuze choreografie met een rauw duet tussen Casey Herd en Nadia Yanowsky, waarin zij doet denken aan de moderne versie van de zwarte zwaan.
Choreografieën van Introdans
Choreografie Passage van dansgezelschap Introdans.
Verge van Ted Brandsen
Tijdens een avond waar de ontwikkeling van de danskunst centraal staat mag de Junior Company van Het Nationale Ballet niet ontbreken. Deze groep jonge talenten is pas sinds dit seizoen actief, maar laat nu al zien dat ze grote stappen hebben gemaakt. In de pittige en technische Verge van Ted Brandsen laten Jessica Xuan, Nancy Burer, Nathan Brhane en Daniel Montero zowel in groepswerk als in de duetten zien dat ze over de juiste vaardigheden en uitstraling beschikken.
Two Pieces For Het van Hans van Manen
Choreografie Two Pieces For Het van Hans van Manen.
Le Chat Noir van Scapino Ballet
Het Scapino Ballet Rotterdam mag afsluiten met Le Chat Noir. Het is een stuk dat theatraler en langer is dan de voorgaande choreografieën. Ed Wubbe liet zich inspireren door de kunstenaarscafés in het negentiende-eeuwse Parijs. Showy groepsnummers en dramatische solo’s van bizarre figuren op de klanken van Édith Piaf en Jacques Brel passeren de revue in een duistere setting. Het is soms wat te veel van het goede en de choreografie bestaat eerder uit losse scènes dan dat ze een evenwichtig geheel vormen, maar het publiek kon de theatrale stijl van Wubbe wel waarderen. Wat volgt is een daverend applaus voor alle dansers die belangeloos hebben meegewerkt aan deze gevarieerde 17e editie van het Balletgala, dat met recht succesvol kan worden genoemd.