Around we go – Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten

Around we goAls dans je passie is en je er zelfs je brood mee wil verdienen, kan je meerdere kanten op. Je kan zelf op het podium staan met alle spotlights op je gericht of je kan de docent zijn die dansers succesvol tot dit punt brengt. Op de Docent Dans opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten wordt je opgeleid voor de tweede optie. Op 1 en 2 februari 2013 lieten tien vierdejaars Docent Dans studenten zien wat zij kunnen klaarspelen met amateurdansers naar keuze. In de voorstelling Around we go werden amateurdansers naar een heel nieuw niveau getild.

Alle tien de stukken verschillen enorm van elkaar en ook de leeftijden van de dansers liggen soms ver van elkaar af. Zo zie je kinderen, volwassenen, maar ook ouderen dansen. De voorstelling wordt bijvoorbeeld geopend door negen vrouwen van middelbare leeftijd. Om voor deze dames een choreografie te maken, kies je niet de makkelijkste route. Want je kan van oudere vrouwen minder eisen dan van bijvoorbeeld jonge mannen. Maar dat de choreografie door de muziek heen zweeft en de vrouwen met de juiste intentie dansen, laat vooral zien dat student Ana Hazler, die verantwoordelijk is voor deze groep, de bovenste uitdaging goed heeft voltooid.

Adembenemend
Around we goAl bij het tweede stuk wordt mijn adem weggenomen. Student en choreograaf Liza Zobdeh laat in haar stuk Stille getuigen acht danseressen een betoverende choreografie uitvoeren. Op de prachtige muziek van de band Sigur Ros krijg je het gevoel dat de danseressen engelen zijn. Elk stuk van de muziek wordt perfect geaccentueerd. De nadruk van het stuk ligt op een duet van twee danseressen. De overige dansers kijken er als een groep overheen alsof ze samen een hoger wezen zijn die de ontmoeting van de twee in goede banen leiden. De dans is technisch niet perfect, maar er straalt een echtheid vanaf waar je als kijker in wordt meegezogen.

In bijna alle choreografieën heb je ook niet het gevoel dat je naar een amateurvoorstelling kijkt waarbij alleen maar vrienden en familie in de zaal zitten. Zo blaast choreograaf Oxana Chevtchouk het publiek weg met een stuk over de hedendaagse maatschappij waarbij we elkaar nodig hebben om te overleven. De student lijkt alles uit de dansers te hebben gehaald, want het stuk doet kwalitatief niet onder voor veel professionele stukken. Vooral één solo van een mannelijke danser valt op, waarbij korte hiphop bewegingen worden gemengd met moderne vleugjes voor een knallend resultaat. In het thema van de choreografie werd de solist uiteindelijk weer naar de groep geleid om één geheel te vormen.

Inleving
Around we goDe tien vierdejaars studenten aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten hebben laten zien dat ze amateurdansers een choreografie goed kunnen laten uitvoeren. Maar de dansers deden meer dan dat. Ze hadden plezier in het dansen en sommigen toonden echt inleving. Around we go liet daarom perfect zien waar amateurdansers allemaal toe in staat zijn, als ze maar een goede docent hebben.

foto's : Manoah Biesheuvel