Introdans, KYLIÁN4ALL,choreograaf Jiří Kylián

Vrolijke en luchthartige KYLIÁN4ALL

KYLIÁN4ALL - Introdans Arnhem

Gezien: Première 10 maart 2018, StadstheaterArnhem. Speelperiode tot en met 11 mei 2018 in diverse theaters.  www.introdans.nl

Introdans presenteert KYLIÁN4ALL, een familievoorstelling met werk en twee korte slapstickachtige dansfilms van de wereldberoemde choreograaf Jiří Kylián. Er valt veel te lachen in deze dansvoorstelling voor jong en oud. En ook de statige hoeden van onze voormalige koningin Beatrix spelen een feestelijke rol.

Kylián (Praag, 1947) was bijna 25 jaar artistiek directeur van het Nederlands Dans Theater in Den Haag. Belangrijke gezelschappen over de hele wereld voeren zijn balletten uit. Introdans brengt met KYLIÁN4ALL een compleet dansprogramma waarin Kylian en ook de Introdansers ook hun humoristische talenten tonen.

Dansgrappen

In Trompe L’Oeil, (1996) de titel zegt het al, is niets wat het op het eerste gezicht lijkt. Dansers die als mechanische poppen bewegen, winden zichzelf eerst met een onzichtbaar schroefje op. Trompe L’Oeil bestaat vooral uit lollige danssketches. Plotseling horen we tijdens een romantisch duet plotseling een luide ringtone. Het publiek moppert flink. Wat blijkt: de danser op toneel is de schuldige. Hij kan het niet laten om dit telefoontje te beantwoorden en roept: Nu even niet! Ik sta op het podium!

In Sechs Tänze (1986) op muziek van de componist Wolfgang Amdeus Mozart, nemen zes dansparen liefdesrelaties op luchthartige wijze en veel geestigheid op de hak. Naast grappige liften en sprongen, glijden de dansers in barok ondergoed ook verbaasd over de vloer of lopen als een brave hond naast de ander.

Kylián vindt Mozart het voorbeeld van iemand die in zijn korte leven, het leven zelf in al zijn rijkdom, clownerie en krankzinnigheid begreep en gebruikt Mozart’s muziek ook voor zijn twee korte slapstickachtige dansfilms Birthday. In Birthday No.1 bakken danseres Sabine Kupferberg en danser Gérard Lemaitre (1936-2016) een mislukte verjaardagstaart. In Birthday No. 2 danst een paar op een groot trampolinebed. Zij heeft zin maar hij niet zo. En wie ligt daar onder het bed?

Dansen en het leven vieren

Indigo Rose (1998) is een beetje serieuzer maar ook speels door het schaduwspel van de dansers achter een groot diagonale doek waardoor de Introdansers óf heel klein, óf heel groot lijken. Kylián combineert hierbij een vaak razendsnelle dansstijl met jazzy bewegingen en hiphop tot een fantasierijk en jeugdig ballet. De emotionele videoportretten herinneren aan de fragiliteit van vriendschappen en ouder worden.

Nieuw op het repertoire van Introdans is Chapeau (2005) een feestelijk gelegenheidswerk van Kylián naar aanleiding van het 25-jarig jubileum van onze vroegere koningin Beatrix. De grote groep Introdansers dragen replica’s van haar statige hoeden en dansen op muziek van Prince. Het is een beetje jammer dat veel details van Kylián’s rijke danstaal soms niet goed te zien zijn door de lange gouden en krullerige rokken die de dansers dragen. Maar de vrolijkheid en liefde voor het leven in Chapeau spatten van het podium af.

KYLIÁN4ALL van Introdans is een zeer inspirerend dansprogramma voor jong en oud waarin Kylián en alle dansers hun veelzijdige en grote talent voor humor tonen. Met lichte voeten keer ik hierna weer terug naar de absurditeiten van alledag.

Introdans danst ook schoolvoorstellingen in diverse theaters. Voor meer informatie mail naar: interactie@introdans.nl