Vlammende opening van Flamenco Biënnale

Terwijl het buiten regende was het in de Rotterdamse Schouwburg vrijdagavond 16 januari broeierig. Hier vond de feestelijke opening plaats van de eerste lustrumeditie van de Flamenco Biënnale, met Los invitados van Compañía Belén Maya.

Spaanse sferen

De schouwburg transformeerde vrijdagavond even in een stukje Spanje; er waren opvallend veel bezoekers met een Spaanse achtergrond en er was een extra programma in de foyer. Het Nederlandse flamenco-collectief Pellizcos Flamencos warmde de foyer voorafgaand aan de voorstelling op en bracht het publiek alvast in Spaanse sferen.

Uitgebreid Compañía

Choreografe en danseres Belén Maya brengt voor Los invitados (de gasten) twee gitaristen, vier zangers en danseres Ana Morales mee, aangevuld met een acteur en twee danseressen die zorgen voor het karakteristieke ‘palmas’ (klappen met handen)  in de flamenco. Op het toneel staan eenvoudige houten stoelen en twee fauteuils. Ook zien we een fuchsiaroze ‘bata de cola’ (flamencojurk met sleep) in een liggende positie boven het toneel hangen, wat zorgt voor een  surrealistisch effect.

Eigentijds

Maya brengt een eigentijdse en afwisselende stijl, waarbij ze ook uitstapjes maakt naar andere stijlen. Zo zien we in het begin van de voorstelling duidelijke invloeden van moderne dans met zelfs kort wat grondwerk en later ook een fragment ballroom.

Duet met Ana Morales – explosies van passie

Ana Morales brengt een solo in een vlammend rode rok en witte blouse. Ze danst krachtig en intens en laat stofdeeltjes zichtbaar in het rond vliegen wanneer zij haar sleep heen en weer dirigeert. Dan volgt een opgewekt duet wanneer Maya zich bij haar voegt, contrasterend gekleed in rode blouse en witte rok wat zorgt voor een bijzonder beeld. Als twee pauwen dansen en draaien de vrouwen om elkaar heen. De ene keer met gespiegelde bewegingen, dan weer synchroon. Rustige, intieme momenten worden afgewisseld met explosies van passie.

Cheek to cheek

Ineens zet één van de zangers de klanken van ‘Cheek to cheek’ van Frank Sinatra in. De Engelse tekst komt als een verrassing voor de oren tussen alle Spaanse geluiden, maar het warme doorleefde stemgeluid gaat goed samen met het nummer. Maya wordt ten dans gevraagd door Javier Centeno (acteur) voor een ballroomdans waarmee we even belanden in de sfeer van een oude zwart-witfilm uit de jaren '40.

Eerbetoon aan moeder

Maya sluit de avond af met een ode aan haar vroeg overleden moeder Carmen Moura, die zelf ook flamencodanseres was. Gepassioneerd neemt Maya bezit van het toneel waarbij ze op een inventieve manier speelt met de lange sleep van haar jurk. Filmbeelden van haar moeder, afgespeeld in absolute stilte, brengen een ontroerend moment van bezinning.

Getalenteerde artiesten

Los invitados wordt neergezet door een groep zeer getalenteerde artiesten. Zowel de muzikanten, zangers als danseressen geven een overtuigende en ontroerende vertolking van het leven met de mooie en ook moeilijkere momenten die daar onvermijdelijk bij horen. De rol van de acteur alleen is minder helder, verreweg het leeuwendeel van de tijd is hij enkel aanwezig op het podium, zonder duidelijke bijdrage. Al met al echter brengt Maya met Los invitados een prachtige voorstelling die een feest is om naar te kijken. Door de verscheidenheid aan stijlen is zij goed gekozen als openingsact van de biënnale. De lat ligt hoog voor de komende weken van het festival!

De Flamenco Biënnale duurt nog tot en met 3 februari. Bekijk de festivalwebsite.
Ana Morales is op verschillende locaties te zien met haar performance Bagatelles.