Foto Hans Gerritsen, choreograaf Marco Goecke, Twools, Scpaina Ballet, dans, ballet

TWOOLS 17 Scapino Ballet zorgt voor choreografische achtbaan

Patricia van Gerven

3, 4, 5 en 6 juni 2015 is de Rotterdamse Schouwburg het terrein van ultieme dansbeleving.  Als jaarlijks terugkerend cadeautje van het dansseizoen presenteert Scapino Ballet Rotterdam TWOOLS 17.

TWOOLS 17 is gemaakt door zeven choreografen en alle dansers van Scapino. De dansvoorstelling bestaat uit premières van Ed Wubbe, Itamar Serussi, Felix Landerer, Joeri Dubbe en Laurent Flament, succestukken van Gentian Doda en Marco Goecke, en een gastoptreden van Danny Boom. Deze Rotterdammer en winnaar van So You Think You Can Dance 2013 danst in een choreografie van SYTYCD choreograaf Laurent Flament. De ingrediënten voor TWOOLS 17 zijn: 22 dansers, 50 kostuums, 7 choreografen, 6 premières, 8 dansstukken, 8 stijlen en 75 minuten non-stop dans. Meer dans dan dit kan je niet krijgen!

TWOOLS 17 - Scapino Ballet Rotterdam

TWOOLS is een mix van stijlen, experiment en entertainment. Het is Scapino’s jaarlijkse uitsmijter van het seizoen. Een begrip en must voor de fans en toegankelijk voor beginnende dansliefhebbers. TWOOLS is geen gewone dansvoorstelling, maar een opwindende high-speed choreografische achtbaan. Geen rode draad, thema of verhaal, maar een creatieve afwisseling in een dansvoorstelling vol vaart waar korte choreografieën van maximaal tien minuten – van topchoreografen en nieuw talent elkaar non-stop opvolgen.

Een spetterende mix van dansstijlen

Scapino choreograaf Ed Wubbe opent de dans-zap-avond met dansers in strak gesneden pakken op intrigerende muziek van de NITS. In 2016 gaan Wubbe en de NITS samenwerken aan het jubileumspektakel In The Dutch Mountains. Itamar Serussi had een danssensatie met Wolf en ook zijn nieuwe stuk is explosief en vlijmscherp op muziek. Haaks op Serussie staat de super-organische stijl van Felix Landerer. Joeri Dubbe is jong, maakt fantasievolle dans, mengt meerdere stijlen door elkaar en is de winnaar van de Scapino Productieprijs. Musical en So You Think You Can Dance choreograaf Laurent Flament valt in TWOOLS op met zijn ‘catchy’ jazzstijl. De evolutie van de mens in tien minuten: Kha van Gentian Doda was een hoogtepunt in TWOOLS 15. Het duet Vuurvogel van ex-huischoreograaf Marco Goecke laat zien hoe hij de dans opnieuw uitvindt. Het is rauw, origineel en betoverend. Voor de slotact van de avond heeft Ed Wubbe  een verrassende uitsmijter.

Een veelbelovende start TWOOLS 17

De zaal zit vol en de verwachtingen zijn hoog. Rustige pianomuziek verzorgt de ‘warming-up’, ik maak mezelf op voor wat moois. De spot gaat aan en een danser vult het licht. Ed Wubbe opent en sluit de avond met twee korte choreografieën.  Dit zijn stuk voor stuk pareltjes. Het is echt onmogelijk om alle hoogtepunten te benoemen want ze volgen elkaar in hoog tempo op. Wat volgt is een kleine greep uit een prachtige avond.

Laurent Flament ontroerd

Experience van Laurent Flament gaat over twee jongemannen die vechten om de liefde van een vrouw. Met mooie vloeiende kenmerkende ‘Laurent-bewegingen'. Het stuk betovert je en neemt je mee in een muzikaal sprookje waarin je weg drijft in een weergaloze choreografie gedanst door Louiza Avraam, Danny Boom en David Nigro. Het is een spel met licht en emotie vertelt in dans. Er heerst stilte in de zaal.

Kraaien nemen het over

Vervolgens wordt je meteen meegenomen in een zeer fraaie, natuurgetrouwe ‘kraaien dans’ met de naam Raven’s Home gechoreografeerd door Joeri Dubbe. Deze choreografie gaat over het verlangen van de stadsmens om terug te gaan naar de natuur, het innerlijke dier. Dubbe kiest hier de kraai, met zijn lichte en duistere kanten. Ik voel de ademhaling, ik zie de dansers, maar ik zie ook de kraaien voor me die ik dagelijks in mijn eigen tuin zie. Het is alsof de dansers geen mensen maar kraaien zijn, met hun gekke pasjes, hupjes en vreemde gewoontes.

De evolutie van de mens in een golf van dans

Kha van de Albanese Storyteller Gentian Doda  toont de evolutie van de mens en was meer dan terecht een hoogtepunt in TWOOLS 15. Dansers kruipen en kronkelen in golvende bewegingen over de vloer. Je kunt er niets aan doen, je gaat in het ritme mee ademen. Het is fascinerend, boeiend en grappig tegelijk en zet je op het puntje van je stoel.

Vuurvogel zet zaal in vuur en vlam

Marco Goecke is huischoreograaf bij het Nederlands Dans Theater en voormalig choreograaf bij Scapino. Met zijn vernieuwende originaliteit heeft hij dans opnieuw uitgevonden. Het duet Vuurvogel, op de bekende muziek van Stravinsky is echt het topstuk van de avond. Topdansers Bonnie Doets en Mischa van Leeuwen zijn onmiskenbaar goed. Het is meer dan muisstil in de zaal. Het is een moment dat je niet durft te hoesten, ook al stik je er bijna in… Wat een magie. Wat een prestatie. Bravo.

Eindconclusie TWOOLS 17

Het grote verrassingselement zat in het einde, waar Ed Wubbe  een ‘circus’ choreografie neerzet die je doet geloven dat je droomt, dronken bent of gek wordt. Het is in ieder geval erg humoristisch. Een ‘huh’, ‘dat kan toch niet’, ‘dat zag ik vast niet goed’, en een 'aha moment' dat bij de finale het antwoord onthult.

Weergaloos, dynamisch, absurdistisch, humoristisch, een super combinatie van topdansers en topchoreografen. Het ene moment zit je in de natuur en het andere moment wordt je gegrepen door emotie. Dit is voorstelling waar iedereen nog lang over napraat, een geweldig feest van de dans, een must-see!

Tip

Op sommige dagen (nader te checken bij de infobalie) verzorgd Scapino Ballet Rotterdam een inleiding. Dit is een kort college waarin de achterliggende ideeën, inspiraties van de choreograaf en zijn choreografieën worden toegelicht.

Speellijst

• Première: woensdag 3 juni
  • Speeldata: wo 3 t/m za 6 juni