Home » Review
Cantata - Introdans. © Hans Gerritsen

TUTTI en de kracht van Introdans

Joanna Fox

TUTTI - Introdans
Gezien: 1-10-2016, Stadstheater Arnhem (première 30 september 2016)

Introdans uit Arnhem viert haar 45-jarige bestaan met TUTTI, een nieuw dansprogramma. TUTTI toont werk van drie internationaal befaamde makers: Sidi Larbi Cherkaoui (BE), Dimitris Papaioannou (GR) en Mauro Bigonzetti (IT). Voor het eerst staan beide Introdans-ensembles in een gemixte cast op toneel.  

In 1971 leggen medeoprichter Ton Wiggers en zakelijk leider Hans Focking uit eigen middelen de basis voor het huidige Introdans. Anno 2016 staat Introdans onder leiding van Ton Wiggers en Roel Voorintholt. Introdans bestaat uit een fijne, kleurrijke en hechte groep jonge dansers afkomstig uit diverse windstreken. Een visual van Inge Theunissen introduceert alle dansers in treffende zwart-witte dansportretten.

Indringend gebaar

In Memoriam (integrale versie) van Cherkaoui, verkent de magnetische en polariserende krachten van zachtheid en agressiviteit. Dit komt treffend tot uitdrukking in de prachtig gedanste duetten. A Filetta, een bekende mannelijke zanggroep van Corsica zingt live in het Arabisch.

In Memoriam - Introdans. © Hans Gerritsen

In Memoriam is indringend en betoverend mooi. Opvallend daarbij is de energieke solo gedanst door Ameyric Aude. In de slotscène staan beide ensembles van Introdans – ook de jeugdgroep - voor het eerst in een gemixte cast op het toneel. Vrijwel alle danseressen en dansers staan hierbij op de spitzen en maken rondom hun hoofd, kijkend naar het publiek, elegante en strakke armbewegingen. 

Sensueel en sensitief

Het fragment uit Nowhere / centre piece “is een moment van intermenselijke intimiteit,” aldus multi- kunstenaar Papaioannou. In de gehele originele versie van Nowhere transformeren de dansers de ruimte continu door menselijke handelen en ingrijpen met gebruikmaking van mechanismen binnen het theater. Het intieme deel Nowhere / centre piece vormt een contrast daarmee. 

Nowhere - Introdans. © Hans Gerritsen

In Nowhere (centre piece) vormen 22 dansers één lichaam met aan weerszijden zeer lange golvende armen. Deze tentakels kleden in slow motion en haast onmerkbaar het koppel in hun midden volledig uit. In de geluidsopname van Konstantinos Vita is het krakende geluid van de houten vloeren van het Pallas Theater, Athene hoorbaar. Verbluffend mooi in alle eenvoud. 

Voor Nowhere / Now Here hebben de Introdansers een training gevolgd waarin zij uitgedaagd zijn niet meer te lopen als een geschoolde danser (moeilijk!) En verder: een simpele oefening om het sensitief waarnemen te vergroten, zoals het blind aanvoelen wanneer iemand anders je aura aanraakt. De toeschouwer mag overigens zelf de titel kiezen: Nowhere of Now Here.

Zuid-Italiaans temperament

Cantata van Bigonzetti, artistiek directeur van Ballet van La Scala, is een mix van dans en Zuid-Italiaanse folklore. Cantata toont de relatie tussen man en vrouw, verleiding, passie, conflict en jalousie. De groep Assurd feat. Enza Pagliara, een groep van vier ‘aardse’ zangeressen, zingt live eeuwenoude liederen uit Zuid-Italie. Op toneel wisselen de dansers vaak van rol tussen die van toeschouwer en danser. 

Cantata - Introdans. © Hans Gerritsen

In Cantata tonen de Introdansers een pittig en uitbundig temperament op blote voeten. De ruimtelijke lijnen en diagonalen van lichtontwerper Carlo Cerri vormen een sterk contrast hiermee. Na afloop hoor ik een groep jonge toeschouwers vol enthousiasme praten over Canata en hoe goed zij de mannelijke Introdansers vinden die tegelijk en op precies dezelfde hoogte, snelle en moeilijke sprongen maken. 

De kracht van Introdans

Medeoprichter Ton Wiggers staat al 45 jaar aan het roer van Introdans, wat ongekend is in Nederland. De kracht van Introdans schuilt ook in het eerste spontane besluit in 1971 van circa drie dansstudenten uit Arnhem om een gezelschap op te richten, in de gelukkige hand van huidig artistieke leider Roel Voorintholt bij het programmeren van dansvoorstellingen en in beide groepen Introdansers anno 2016, die in TUTTI een breed scala tussen indringende en uitbundige emoties tonen.

Voor de speellijst van TUTTI, zie: www.introdans.nl.