Logo Nederlandse Dansdagen

Toonga’s unieke hedendaagse dansstijl

Daughter, Daughter - Before I Met You van Just Us Dance Theatre

Gezien: Nederlandse première, 7 oktober 2017, AINSI Maastricht, tijdens de Nederlandse Dansdagen Maastricht, 5 t/m 8 oktober 2017, 20e editie.

De 20e editie van de Nederlandse Dansdagen Maastricht toont naast de top van de Nederlandse dans ook werk van veelbelovende choreografen uit binnen -en buitenland. Choreograaf Joseph Yvan Toonga, geboren in Kameroen en opgegroeid in Londen, VK, is een van hen. Op 7 oktober ging zijn nieuwste choreografie Daughter Duaghter, Before I Met You, gebaseerd op waargebeurde verhalen van mannen en hun dochters, in Nederlandse première.

Daughter, Duaghter - Before I Met You van Toonga is een verhalende dansvoorstelling voor een jong en een zo breed mogelijk publiek. Naast een fusie van urban en moderne dans gebruikt Toonga ook mime en tekst. Maar wat maakt Toonga’s dansstijl zo uniek?

Contrastrijke danstaal

Danser en acteur Jordan James-Douglas maakt boksende armbewegingen richting publiek. En dan, niet helemaal onverwachts, maar toch, verandert het leven van deze machoman van het ene op het andere moment rigoureus. Hij is vader geworden van zijn eerste kind. Een dochter, nog wel. Hoe nu verder?

De verhaallijn is eenvoudig: vader krijgt twee dochters, deze groeien op. De vader probeert een goede balans te vinden tussen mannelijkheid en ouderschap en de vader-dochter relatie gaat vooral om wederzijdse liefde en begrip of juist een gebrek daaraan.

Met een korte inademing en volle longen buigen de twee danseressen en danser achterover, zwiepen even later losjes het rechterbeen zijwaarts op en neer, om vervolgens synchroon in grote looppassen en met diepe kniebuigingen over het podium te bewegen met vele snelle, strakke en precieze armbewegingen. Toonga varieert en creëert ook prachtige langgerekte, krachtige en vloeiende dansreeksen, soms virtuoos en dan weer in slow motion uitgevoerd.

Dat ene beetje extra

Een enkele keer duurt een dansscène dramaturgisch gezien net iets te lang, zoals de speelgoedscène waarin de vader herinneringen aan zijn dochters ophaalt. Echter, de eindsolo in Daughter Daughter – Before I Met You, gedanst door James-Douglas, bijvoorbeeld, is adembenemend mooi dankzij de persoonlijk en unieke dansvocabulaire en gevarieerde dansreeksen van Toonga. Zijn mix van urban en moderne dans toont ook een zweem van Afrikaanse invloeden. En dat beetje extra maakt Toonga’s dansstijl nu juist zo uniek en prachtig om te zien.

Benieuwd wie Joseph Yvan Toonga is? Ga naar: www.justdancetheatre.org