Ting! Scapino Ballet Rotterdam Nederland moderne dans

TING! van Scapino Ballet briljant

TING! - Scapino Ballet

Gezien op 14 september in Koninklijk Theater Carré te Amsterdam.

Een spectaculair meeslepende genre-overstijgende voorstelling. Dat is TING! Voor het 70-jarige bestaan van Scapino Ballet Rotterdam ging deze multidisciplinaire dansvoorstelling in 2016 reeds in première. Dit jaar wordt er nog een grandioze mijlpaal gevierd, namelijk het 25-jarige jubileum van de danscarrière van Bonnie Doets. TING! is een lust voor het oog en als medicijn voor de ziel.

Er hangt een groot wit doek om de piste. De band speelt. De dansers komen langzaam op, te zien als schimmen. Het doek valt en de dansers ook. Ze liggen voor dood over zwarte, omgevallen caféstoelen gedrapeerd. Verstilling en intensiteit zijn simultaan voelbaar. De toon is gezet. Die van een vervreemdende, enigszins duistere fantasiewereld.

Ed Wubbe’s meesterwerk

Choreograaf en artistiek directeur Ed Wubbe heeft samen met de dansers, het circusgezelschap Captain Sugar & The Monkey Puppets en de wervelende band de NITS een magische wereld weten te creëren. De invloeden van filmmakers Federico Fellini en David Lynch, waardoor Wubbe is geïnspireerd, zijn te voelen. Bijvoorbeeld door het creepykarakter, gespeeld door danseres Bryndis Brynjolfsdottir, dat met een groot mes dreigend over de rand van het podium loopt. De voorstelling TING! representeert een fantasiewereld van hetgeen dat je misschien wel zou willen doen, maar wat je in de ‘echte’ wereld niet toelaat.

Op feilloze wijze vloeien dans en circus in elkaar over. De voorstelling is grotesk en dreigend alsook ontroerend en ingetogen. Er is zoveel dat aan bod komt, maar niet op louter entertainende wijze of op een té overweldigende manier. Deze multidisciplinaire voorstelling wordt vol beleving, balans en puurheid uitgevoerd. TING! heeft diepgang.

Danssterren Bonnie Doets en Mischa van Leeuwen

De karakters van Bonnie Doets en Mischa van Leeuwen zijn de protagonisten in deze voorstelling. Doets als een soort meesteres van het podium, vaak door doordringend oogcontact te maken met het publiek. Van Leeuwen als een angstaanjagende doch geestige clown. De theatrale timing van beiden is onfeilbaar. Eén blik trekt bij hen creëert betekenis zonder betekenis te hebben. Een geweldig contrast. Een verhaal te hebben zonder een verhaal te vertellen.

Eén van de meest memorabele momenten uit de voorstelling is wanneer Van Leeuwen, een man van beste proportie, met een kleine driewieler het podium komt op fietsen. Hij is gekleed in een wit glitter ‘pofpak’ met een groot gevuld ‘zaakje’ (grote complimenten voor kostuumontwerper Pamela Homoet). De totale absurditeit van deze scene maakt het ontzettend grappig. Hij lacht af en toe hilarisch tegen de dansers en het publiek. Het is heerlijk om Van Leeuwen in zijn element te zien in een zeer theatrale rol. Het is hem op het lijf geschreven. De acties van het personage van Van Leeuwen blijven in climax stijgen, met ongekend goede komische timing, tot ver na het einde. Met onverwacht vocaal talent biedt Doets ook enorme verrassing.

Een ander dansant hoogtepunt in TING! is het duet Swimmer. Het lijkt alsof de tijd stil staat. Doets en Van Leeuwen zijn na twee decennia samen dansen volledig op elkaar in gespeeld. Ze weten een magnetisch energieveld te creëren met hun performance.

Overstijgende dansvoorstelling in Carré

Met TING! waan je je in een soort van nachtmerrie dat naast spanning ook heel veel vreugde brengt. TING! is een voorstelling van vele gelaagdheden en contrasten. Dans, circus en muziek zijn meer dan een aanvulling op elkaar; ze overstijgen zichzelf naar een nieuwe, nog onbestaande, vorm.Deze dansvoorstelling is een waar meesterwerk.

Voor overige speeldata in Amsterdam en Rotterdam, zie www.scapinoballet.nl