The Look of Feeling - Francesca Harper, bron Holland Dance Festival

The Look of Feeling: indringend relaas van moeders levensverhaal

Gezien op donderdag 11 Februari - Korzo Theater, Den Haag (Holland Dance Festival).

The Look of Feeling is een one woman-show waarin Francesca Harper in de huid kruipt van haar overleden moeder, dansicoon Denise Jefferson. Harper communiceert daarbij niet alleen met dans. Ze brengt een multi-disciplinaire voorstelling waarin ze verschillende dansstijlen afwisselt met zang en als Denise Jefferson ook de rol van verteller op zich neemt. Met slechts enkele raak gekozen kostuumstukken en verder een volledig leeg podium vertelt ze het verhaal van haar moeder.

Van ballet tot Broadway

Het veelzijdige Amerikaanse danstalent Francesca Harper maakte deel uit van Dance Theater of Harlem en het William Forsythe Ballet in Frankfurt  maar stond evengoed als hoofdrolspeelster in Broadway-musicals. Ook choreografeerde Harper voor meerdere gezelschappen, waaronder het Alvin Ailey American Dance Theater. In 2005 richtte zij The Francesca Harper Project op, waarin vernieuwing en het creëren van grensverleggende dans, muziek en theater centraal staan.

Dansicoon Denise Jefferson

In The Look of Feeling vertelt Harper op een indringende en emotionele manier het levensverhaal van haar overleden moeder. Denise Jefferson (geboren 1944) studeerde ballet, behaalde een mastertitel in Frans, ontving een beurs voor het Martha Graham Center of Contemporay Dance en danste bij het Pearl Lang's Dance Theater. In 1974 wordt ze directeur van de school van het Alvin Ailey Dance Theater. Ze overleed in 2010 op 65-jarige leeftijd aan eierstokkanker.

Levensloop

We springen in de tijd heen en weer tussen fragmenten uit Jeffersons leven. Zowel een slavernijverleden uit de 18e eeuw als de 21ste eeuw komen voorbij en verschillende episodes daar tussenin. Jefferson is ambitieus en gedreven en woont een tijdje in Frankrijk, een periode die Harper vertolkt met het zingen van Franse chansons. Langzaam tekent zich een beeld af van een sterke vrouw die vastbesloten is een succes van haar leven te maken en niet bang is om verregaande beslissingen te nemen om dat doel te bereiken. Het moment dat Jefferson hoort dat ze ziek is, is een scene die flink raakt en mij diep weet te roeren. Maar haar strijd is moedig en hier en daar zelfs geestig wanneer ze haar ziekte vol ironie tegemoet treedt.

Harper zet met The Look of Feeling een liefdevolle en respectvolle getuigenis neer van haar moeders leven. Voor haarzelf misschien een manier om haar verlies te verwerken, voor mij vooral een krachtig pleidooi voor het nastreven van je dromen.

Pre-show Francesca Harper

The Look of Feeling werd in het Korzo Theater voorafgegaan door een pre-show in de foyer waarin Harper als een rasechte performer jazzy songs ten gehore brengt. Na afloop van de dansvoorstelling volgt er in de zaal ook nog een samenwerking met studenten van Codarts in het stuk Skin Code. Skin code is een onderzoek naar het fenomeen empathie (of het gebrek daaraan) en wat het betekent wanneer je niet gezien wordt door anderen.

Meer weten? Ga naar de website van Francesca Harper.