Take a closer look, Lana Čoporda - foto Hans van den Bos

Take a closer look: Communiceer!

Laat zien dat jullie ook goed kunnen communiceren! Dat is te concluderen na het zien van hedendaagse dansvoorstelling Take a closer look van choreografe Lana Čoporda (Joegoslavië, 1990). Deze was 19 januari te zien in Theater Kikker in Utrecht tijdens het Moving Futures Festival, een reizend festival met werk van een nieuwe generatie choreografen. Ondanks de dansimprovisatie bewegen vier dames precies tegelijk. En dat zonder muziek!

Terwijl er nog geroezemoes klinkt, staan vier danseressen samen in het midden van het podium. Allen dragen een grijze of blauwe spijkerbroek met een rood, oud geel, donkerblauw of lichtblauw shirt erboven. Ze dragen nauwelijks make-up. Het is duidelijk dat de dames eruit moeten zien zoals in het dagelijkse leven.

Take a closer look boeit met herhaling

De dames herhalen continu eenzelfde dansbeweging. Als de beweging iets verandert, valt dat nauwelijks op. Zo zwieren de danseressen losjes met hun armen, waarna ze langzaam steeds wilder zwaaien om even later te zwieren terwijl ze met hun lichaam op en neer veren. Take a closer look toont hiermee een landschap van herhalende bewegingen die constant evolueren.

Wel is duidelijk dat één danseres een andere beweging aangeeft. Zo kijken drie danseressen duidelijk naar de dame vooraan. Als de danseressen zich traag naar links draaien, zet de meest linker persoon een nieuwe variatie in. Dit deel van de voorstelling is geïmproviseerd, vertelt Čoporda achteraf. Zij danst overigens ook zelf mee. De groep heeft geoefend met dansprincipes en niet met dansbewegingen. Zo oefenden ze om niet de hele tijd dezelfde beweging te maken. Ondanks de improvisatie bewegen alle danseressen precies gelijk. En dat terwijl de dames geen houvast hebben aan het ritme van de muziek, want juist dát ontbreekt.

Čoporda verrast in één klap

Des te verrassender is het als de danseressen in één klap stilstaan. De één ligt op haar rug, de ander staat in een handstand en de derde is op de rug van de laatste persoon gesprongen. Verwonderd vraag ik me af hoe de dames dit hebben afgesproken. Hoe wisten zij wanneer het posemoment precies was? Ik ben verrast over hoe goed de danseressen op elkaar ingespeeld zijn!

Aan het eind zitten de danseressen hijgend op de grond. Zweet druppelt van hun voorhoofd. Dan kijken ze ons lang aan. Gefronste wenkbrauwen vertellen dat het onze beurt is om dit ‘kunstje’ van improvisatie na te doen. Aangezien het publiek niks doet, lopen ze na elkaar via de nooduitgang naar buiten.

De boodschap van Take a closer look

Hoewel Čoporda met Take a closer look de tijd wil stilzetten en ons wil meenemen naar verborgen schoonheid, zie ik vooral een duidelijke boodschap. De choreografe laat zien wat goede communicatie is. De dames zijn perfect op elkaar ingespeeld en communiceren uitmuntend met elkaar. Als de danseressen lang en met een vragende blik het publiek aankijken, vragen ze zich af of het publiek ook goed kan communiceren. In deze maatschappij is er veel misverstand en miscommunicatie. Goede communicatie is essentieel voor een goede verstandhouding tussen individuen. Wat een geweldige boodschap!

Take a closer look is 12 februari in Nijmegen te zien. Meer info? Ga naar het programma van Moving Futures.