Home » Review
© Joao Garcia, Cie Accrorap, The Roots, Kader Attou

Spectaculaire hiphop in The Roots door Accrorap

Sabrina Menheer

Op 24 en 25 april stond het Franse dansgezelschap Accrorap exclusief in het Lucent Danstheater tijdens het Holland Dance Event. Het hiphop-gezelschap toonde deze twee avonden hun dansvoorstelling The Roots. Choreograaf Kader Attou is samen met Accrorap één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Franse hiphopbeweging. De dansvoorstelling belooft een bijzondere mix van hiphop, circus, hedendaagse dans en grafische kunst.

Frans dansgezelschap Accrorap ademt hiphop

Ik kan me nog niet direct een voorstelling maken bij deze productie, dus ik laat me graag verrassen. Hiphop als dansstijl voor een avondvullende theatervoorstelling heb ik niet eerder gezien en ben daarom benieuwd wat deze voorstelling mij gaat brengen. The Roots begint met een solo. Eén danser zit op het podium in een scheve fauteuil zonder poten en zet een oude platenspeler aan. Ik krijg een beetje het knusse huiskamer gevoel. Het podium is donker. Er staat een spot op de danser. De  muziek uit de platenspeler begint te spelen en de dans komt tot leven. Steeds meer dansers komen het toneel op en ook de huiskamer wordt uitgebreid met een bank en tafel. De bewegingen zijn nog klein en de dansers blijven bij zichzelf.

Steeds meer zie ik dat de dansers gaan samenwerken in hun bewegingen. Zowel met elkaar als met de meubelstukken. Ik vind het interessant om te zien hoe de meubelstukken onderdeel worden van de dans. Ook de dansers onderling bewegen vloeiend om elkaar heen en vormen een geheel. Het lijkt een soort experiment: hoe kun je samen bewegen zonder een connectie te verliezen? Langzaam bouwt The Roots op naar meer dynamiek.  Naast de vloeiende kant van hiphop worden er nu ook een breakdance bewegingen en spannende tricks getoond. Eén van de meest spectaculaire momenten in de dansvoorstelling is het moment waarop de salontafel in de huiskamer een trampoline blijkt te zijn. De dansers vliegen letterlijk door de lucht en gebruiken alle meubelstukken om onderdoor, achterlangs en overheen te bewegen. Hier zijn duidelijk invloeden van acrobatiek gebruikt.

Tapdans in The Roots

Mijn persoonlijk favoriete choreografie is de tapsolo halverwege dansvoorstelling The Roots. Eén danser komt het podium oplopen met een paar tapschoenen in zijn hand. Er staan drie stoelen op het podium. Geen van de overige dansers gunt de danser met de tapschoenen een stoel om zijn schoenen aan te trekken. Na een ‘gevecht’ om de stoelen, waar overigens ook humor in verwerkt is, springt de tapdanser op de eettafel en begint te tappen. Eerst klein en zachtjes met diverse ritmes beweegt hij van links naar rechts over de tafel. Het tempo wordt opgevoerd en de ritmes worden ingewikkelder. Deze man weet met zijn ritmes constant te boeien, waardoor je wilt blijven kijken. Een technisch hoogstandje!

Choreograaf Kader Attou

Met The Roots vertelt choreograaf Kader Attou zijn eigen verhaal met de vraag: blijf ik hier alleen zitten of sta ik op en word ik onderdeel van een groep? Op verschillende manieren komt dit tot uiting in de dans, maar ook in het decor. The Roots begint klein, met één danser en één stoel. Naar mate de dansvoorstelling vordert komt steeds de vraag terug: zal ik met de groep mee gaan of blijf ik alleen? Attou vertaalt dit in bewegingen, maar ook in ruimtegebruik en de samenstelling en samenwerking van de groep. Daarnaast gebruikt Attou de individuele krachten van de dansers om persoonlijkheid aan het stuk mee te geven. Iedere danser heeft een eigen stijl die individueel tot uiting komt. In de groepschoreografieën dansen de dansers als één geheel, maar blijf ik altijd de verschillende persoonlijkheden herkennen. Naar mijn idee draagt dit bij aan Attous persoonlijke verhaal en voegt het emotie aan de dansvoorstelling toe.

Accrorap brengt hiphop spektakel

De mix van dynamieken in deze dansvoorstelling heeft mij verrast. De hiphop-invloeden waren constant zichtbaar, maar elke keer op een andere manier. Soms zag ik elementen van moderne dans en een ander moment was het juist acrobatiek wat verweven werd met de hiphop moves. Ik heb nieuwe dingen gezien en dat maakt mij enthousiast. Ik had niet gedacht dat hiphop als kunstvorm van de straat zo’n mooie basis kon zijn voor een avondvullende dansvoorstelling. Zonder de echtheid van hiphop te verliezen is Accrorap erin geslaagd de dansstijl te verrijken tot theatrale choreografieën. Ik vond de dansers menselijk en open op het podium. Ik kon goed zien dat de dansers zichzelf waren en vol passie dansten. Veel lof aan de elf krachtige dansers die negentig minuten lang vol energie hun verhaal hebben verteld.

Ik denk dat iedereen die The Roots ziet het als een spektakel zal ervaren. Zeker voor hiphopkenners en -liefhebbers is deze dansvoorstelling er één om in te lijsten. Helaas is The Roots niet meer te zien in Nederland, maar mocht je ooit ergens in de wereld de kans hebben een voorstelling van Accrorap bij te wonen, zou ik het zeker doen. Voor nu is dehele voorstelling te zien op videodienst Vimeo. Absoluut de moeite waard!

Hele voorstelling The Roots door Accrorap