Jochem Jurgens, Arno Schuitemaker - While We Strive

Schuitemaker fascineert het brein in While We Strive

Maaike Zeegers

While We Strive, de nieuwe hedendaagse dansvoorstelling van choreograaf Arno Schuitemaker, was 11 en 12 mei te zien in Theater Kikker, Utrecht (première 17 april in het Chassé Theater, Breda). Geïnspireerd door filosofie en neurowetenschappen worden tijdens While We Strive de zintuigen geprikkeld en wordt er een fysieke en mentale ervaring gecreëerd. Zijn kenmerkende zintuiglijke bewegingstaal stimuleert de fantasie van de toeschouwer, wat in deze dansvoorstelling wordt versterkt door het bijna industriële geruis dat via meerdere kanalen te horen is. While We Strive is een productie van Stichting SHARP/ArnoSchuitemaker - in coproductie met DansBrabant - die de choreografische kwaliteiten van Arno Schuitemaker nogmaals bevestigd.

Arno Schuitemaker’s bewegingstaal als resultaat van onderzoek

Arno Schuitemaker staat bekend om zijn krachtige fysieke en zintuiglijke benadering en zijn choreografieën vertrekken vanuit een wetenschappelijk uitgangspunt. In zijn nieuwe dansvoorstelling While We Strive wil hij de toeschouwer meenemen op een avontuur “voor de zintuigen die verleidt tot een andere kijk op het hier-en-nu.” De visuele en auditieve zintuigen worden door de gehele dansvoorstelling geprikkeld door steeds een kleine verandering in de bewegingen aan te brengen, door het stuk onder te verdelen in vier gedeeltes waardoor de toeschouwer steeds weer iets nieuws te zien krijgt en door herhalingen en bewegingen plots te beëindigen.

Arno Schuitemaker weet existentiële zaken toegankelijk te maken op het podium en beeldend te communiceren naar het publiek. Het onderzoeksaspect betekent echter niet dat het een erg serieuze voorstelling is. Integendeel, in While We Strive wordt er gebruik gemaakt van humor wanneer de bewegingen en geluiden herkenning oproepen bij de toeschouwer. Zelf kon ik mijn lach niet inhouden toen de dansers vooraan op het podium stonden met kleine speakers in hun handen en door hun hand van en naar de speaker te bewegen, het geluid te veranderen. Vroeger deed ik dit zelf ook met bijvoorbeeld een ventilator, een megafoon of de draagbare radio. De momenten dat de dansers zelf lachen versterkt nog eens de humoristische aspecten. In tegenstelling tot zijn vorige dansvoorstelling I is an Other (2014) wordt het onderzoeksaspect in deze voorstelling niet expliciet duidelijk gemaakt. Deze aspecten worden dit keer niet besproken op het podium, maar zijn in de dansvoorstelling geïntegreerd en worden verbeeld door de dansers.

Krachtige flow in choreografie While We Strive

While We Strive is opgedeeld in vier gedeeltes, waarbij elk gedeelte iets nieuws brengt en een ander karakter heeft. Het eerste gedeelte bestaat vooral uit het kennismaken met de dansers en het experimenteren van hen met de kleine speakers die zich op het toneel bevinden. In het tweede gedeelte staat de beweging meer op zichzelf en wordt herhaling een belangrijk aspect in de choreografie. Het derde gedeelte stuurt de dansers met groene lichtlijnen over het toneel. De dansers bewegen zich in een langzaam tempo over de lijn als een samengesmolten geheel. Het vierde deel kenmerkt zich door wederom krachtige bewegingen met veel herhaling, maar het lijkt bewuster van de ander. De dansers starten linksachter op het podium en bewegen zich naar rechtsvoor waar de voorstelling eindigt met de dansers ruggen naar het publiek toe.

Arno Schuitemaker gebruikt in zijn werk het lichaam als vertrekpunt. Dit is duidelijk terug te zien in While We Strive. De bewegingen ogen organisch en de ontwikkeling in de bewegingen verlopen natuurlijk. Vrijwel elke beweging dient als uitgangspunt voor de daaropvolgende, wat een flow veroorzaakt door de gehele voorstelling. Daarnaast verkrijgen de op het eerste ogenblik wellicht simplistische bewegingen door de herhalingen, het geluid en het licht een soort magie. De flow die ontstaat nodigt uit om jezelf onder te laten dompelen in de dansvoorstelling en je mee te laten slepen door de dansers.

De choreografie wordt extra kracht bijgezet door de manier waarop het licht en het geluid is ingezet. De surround sound zorgt ervoor dat de toeschouwer nog meer in de dansvoorstelling duikt en de bewegingen op het ritme van het geluid nog krachtiger worden overgebracht. De dansers hebben zelf de mogelijkheid om met het geluid te spelen. Dit brengt een bepaalde lichtheid in de dansvoorstelling en stelt de verhouding tussen beweging en geluid nog eens extra op scherp. Het licht dient als verlengde van de choreografie en is een belangrijke pijler in het opdelen van de voorstelling in vier gedeeltes. De overgang van het eerste naar het tweede deel wordt kracht bij gezet doordat ineens de lichten de gehele achtergrond van het podium uitlichten. De dansers die eerst in een geheel verlichte ruimte stonden en met hun speakers geluid en beweging aan elkaar verbinden, komen ineens in de schaduw te staan. Dit verandert de manier van bewegen, het geluid en de verbeelding van de ruimte.

Dansers While We Strive maken indruk

Mitchell-Lee Rooij, Marjolein Vogel en Ivan Ugrin dragen de dansvoorstelling met overtuiging en kracht. De dansers worden niet zozeer in de gelegenheid gebracht om hun techniek te tonen, maar tonen nadrukkelijker hun bijzondere uithoudings- en concentratievermogen. De dansers in While We Strive worden uitgedaagd in hun timing, de hoge mate van op elkaar inspelen en samenwerking die de choreografie vereist. Door in het begin duidelijk oogcontact te maken, tussendoor te lachen en geen strak gezicht te houden, en op de juiste momenten het publiek in te kijken wordt de afstand tussen toeschouwer en danser verkleind.

Ervaring rijker door While We Strive

In While We Strive zijn choreografie, licht en geluid volledig op elkaar ingespeeld en tillen elkaar naar een hoger niveau. De overtuigende choreografie, uitgevoerd door een krachtig drietal dansers, sleept de toeschouwer mee in een ervaring die niet snel vergeten zal worden.

Speellijst

De voorstelling toert nog tot en met eind november 2015 langs Nederlandse theaters. Bekijk de speellijst op de website van Arno Schuitemaker.

Trailer While We Strive van Arno Schuitemaker