Northwest Dance Project

Schrit_tmacher dansfestival opent met Northwest Dance Project

Inga Lingnau

Maandag 2 maart 2015 trad het Amerikaans Northwest Dance Project op in een oude staalfabriek (Fabriek Stahlbau) in Aken, Duitsland. De danscompagnie is de nieuwe ontdekking van de twintigste editie van het Schrit_tmacher dansfestival dat van 26 februari tot 29 maart in Heerlen en Aken plaats vindt. Festivalleider Rick Takvorian heeft daarom Northwest Dand project uitgekozen voor de openingsvoorstelling van het Duitse dansfestival. In de dansvoorstellingen Blue, Airys en Drifting Thoughts experimenteren de klassiek opgeleide choreografe en oprichtster van Northwest Dance Project Sarah Slipper en haar acht dansers op innovatieve manier met verschillende dans- en muziekstijlen. Het leidt tot overweldigende dansvoorstellingen.

Northwest Dance Project - Blue

De locatie, een oude staalfabriek doet aan een oud verlaten stationshal denken. Het blijft een tijdje helemaal donker. Dan begint muziek, langzaam erkennen we rechts achter op het podium de witte schaduw van een groep. Onder begeleiding van speelse muziek kunnen we de contouren van de groep steeds beter herkennen. Hier en daar steken en strekken dansers hun armen en benen uit de groep om hen dan steeds weer naar kern terug te halen. Alle dansers hebben een bloot bovenlichaam en dragen een blauwe Derwish rok. Hun bewegingen worden steeds groter en er ontstaat steeds meer dynamiek. Samen met de speelse en tegelijkertijd spannende muziek geeft het een indruk van ontwaking, het opbloeien van een knop.

Wanneer dansers door kleine accenten uit het geheel treden, werken hun bewegingen in de hele groep door en ontstaat er spanning. Niet verstorend maar samenhangend. De eerste danser die helemaal uit de groep stapt en zich afzondert, lijkt door zijn hectische bewegingen in de war. Zijn hand waarmee hij een pistool vormt dat hij op zijn hoofd richt, suggereert dat het onhoudbaar voor hem is. Twee dansers die zich speels uit de groep bewegen, lijken in eerste instantie te concurreren om vervolgens in een gevecht en dan liefdes dans te belanden. Uiteindelijk bewegen zij langzaam achteruit terug naar de groep. De vrouw blijkt echter aangetrokken door iets wat haar wegtrekt. Het wat haar wegtrekt wordt uitgebeeld in een licht dat van de kant van het publiek komt. De man die haar terug naar de groep draagt, houdt haar ogen dicht. Ze gaan weer op in het geheel.

Northwest Dance Project

Northwest Dance Project - Airys

De tweede choreografie Airys ademt een duistere en donkere sfeer. Een zwart gordijn deelt het podium in twee. De muziek wordt gedomineerd door een zware bas. Aan de linker kant is een rond spotlight van ongeveer drie bij drie meter te zien. Een danser treedt in het licht en begint te dansen. Iets later zien we een aantal dansers achter haar verschijnen, opgesteld in een rij. Zij zijn boos en angstig. Hun scheldende, wrakende bewegingen verwijtend naar de danser in de voorgrond, doen denken dat ze haar de schuld geven. De danser aan de voorkant vlucht even later over de groep dansers achter haar heen. Ze klampen zich aan elkaar vast, springen op elkaars arm en schrikken van licht en geluid om hen heen. Je ziet hun angst voor iets onafwendbaars dat op hen afkomt.

Nadat de gordijn is gevallen, verschijnt het ronde spotlight op het midden van het podium. Donkere zand valt zachtjes op de verlichte plek, een paar minuten lang. Twee dansers verschijnen op de achtergrond. Hun bewegingen zijn hectisch en worden begeleid door krakend zandgeluid. De spannende wrijving tussen hen wordt versterkt door knarsende zandgeluiden en de spannende duistere muziek. Soms lijkten ze te vechten om zich dan weer angstig en intiem aan elkaar vast te klampen. Op het moment dat ze opeens in hoog tempo over de onaangeraakte zand rollen en sporen achterlaten, krijg ik kippenvel.

Northwest Dance Project

NorthWest Dance Project – Drifting Thoughts

In een kring bewegen de dansers bij opzwepender en ritmischer drummmuziek. Hun bewegingen zijn wild en elegant tegelijk, ze vormen een dynamisch geheel. Het samenspel tussen muziek en dans is opvallend. Het lijkt een klassieke interpretatie van Afrikaanse dans en muziek. De krachtige lichaamsbeheersing in combinatie met wildheid en losbandigheid is bijna hypnotiserend. De dansers schudden en draaien ritmisch op de muziek hun billen. Het is wild en ademt iets losbandigs, toch blijft het beheerst. Wanneer de koppels vrijende bewegingen maken, het is mooi en spannend, maar wordt het niet sensueel.

Overweldigende opening dansfestival Schrit_tmacher

Op iedere dansvoorstelling volgt lang applaus, begeleid door gejoel en stampende voeten. De veelzijdigheid van deze voorstellingen van Northwest Dance Project is overweldigend. In Blue tonen zij harmonische, vloeiende dans. In Airys geven zij zich over aan dramatische, donkerdere dans en in Drifting Thoughts gaan zij op in opzwepende, experimentele dans. Bijzonder opvallend is hun uitgekiende techniek samen met openheid voor experiment. Bewegingen in volledige beheersing en controle, zo geregisseerd dat de dansers in een organisch geheel opgaan dat de individuen overstijgt. De hoogontwikkelde techniek en choreografie als basis voor experiment maken de voorstellingen van de North West Dance Project tot een unieke, spannende en schone belevenis.

Schrit_tmacher festival in Duitsland

Het Schrit_tmacher dansfestival is als experiment in Aken begonnen maar heeft inmiddels een vaste plaats ingenomen in het culturele leven van het grensgebied met voorstellingen in Heerlen en Aken. In 2015 viert het festival zijn 20ste editie. Het biedt een opwindende mix aan dansstijlen, gezelschappen en choreografen vanuit de hele wereld.

Dansgezelschap Northwest Dance Project

Het Northwest Dance Project is in 2004, in Portland/Oregon (VS), opgericht door de gerenommeerde danseres en choreografe Sarah Slipper. Slipper danste zelf in hoofdrollen in alle grote balletvoorstellingen en oogstte wereldwijd erkenning voor haar eigentijdse balletvoorstellingen.