Bad Boys of Dance Romeo and Juliet

Romantische Bad Boys in Rock-Ballet Romeo & Juliet

Amanda Simons

Op 25 juli 2015 trad het dansgezelschap Bad Boys of Dance op met Romeo & Juliet in het Stadttheater Führt, in Duitsland. Voor het eerst is het Bad Boys of Dance te zien in een verhalend ballet. Creatief directeur Rasta Thomas en choreografe Adrienna Canterna maken hun eigen, moderne versie van het verhaal van William Shakespeare. Net als hun eerdere dansvoorstelling, Rock The Ballet, is Romeo & Juliet geen traditioneel ballet, zoals we dat kennen van Sergei Prokofiev. Dit rock-ballet is ‘bad’. Verschillende dansstijlen als latin en urban zijn verwoven in het ballet, zowel in de dans als in de muziek.

Videoprojecties van Patrick Woodroffe

De prachtige zaal in neobarokke stijl omlijst het podium. De gouden versieringen en rode gordijntjes geven het gevoel aanwezig te zijn bij een traditoneel ballet of opera, maar dat is deze Romeo & Juliet zeker niet het geval.

Canterna en Thomas kiezen ervoor de voorstelling Romeo & Juliet te openen met een introductie van de personages. Eén voor één stellen alle dansers zich voor met een korte solo. Op de videoprojectie achter hen, verzorgd door Patrick Woodroffe, is de naam van het personage te zien. Dat schept meteen helderheid ten behoeve van het verhaal. De projecties geven iedere scène een duidelijke locatie, zoals een boksschool of Julia’s slaapkamer.

In het duet van Romeo en Julia, dat wordt uitgevoerd op het nummer Kissing You van Des’ree, uit de gelijknamige film, creëert het licht een sprookjesachtige, dromerige sfeer. Dit alles zorgt voor een toegankelijke dansvoorstelling, in tegenstelling tot sommige traditionele balletten die vaak zwaar of moeilijk worden gevonden.

Rock-Ballet Romeo & Juliet expressief

Alle dansers zijn zeer expressief, op een manier die soms doet denken aan kindertheater. Handelingen en emoties worden overdreven en groot gemaakt, wat zorgt voor een duidelijk verloop van het verhaal. Met name Canterna, in de rol van Juliet, drukt krachtige emoties uit, zoals liefde en pijn. Bijvoorbeeld in de scène dat ze hoort dat Romeo Tybalt neergestoken heeft. De innerlijke strijd, of ze moet houden van Romeo of hem moet haten, is van haar gezicht af te lezen.

Naar mijn mening was het fijn de verhaallijn goed te kunnen volgen op deze expressieve manier. Wellicht vinden andere kijkers, die meer gehecht zijn aan het traditioneel ballet, het wat ‘over the top’.

Bad Boys of Dance dansen op hoog niveau

Het technische niveau van de dansers is erg hoog en vergelijkbaar met dat van het Nationaal Ballet. Bijna alle dansers hebben dan ook gedanst bij een klassiek ballrtgezelschap of klassieke instelling, zoals het American Ballet Theatre of de Joffrey Ballet School. Bewegingen als splitsprongen of vierdubbele pirouettes lijken totaal geen moeite te kosten.

Hoewel de basis van het klassieke ballet duidelijk te zien is, is er toch geen sprake van een klassieke stijl. Geflexte voeten, een flexibel bovenlichaam en hoekige armen zijn veelvuldig te herkennen. Ook komen er invloeden van andere dansstijlen voorbij, zoals acrobatiek en streetdance. De muziek van deze Romeo & Juliet wijkt eveneens af van de traditie. De klassieke muziek van Prokofiev wordt namelijk afgewisseld met eigentijdse hits van Katy Perry en Lady Gaga.

Dansers Jarvis McKinley, Eric Lehn en Jourdan Epstein

Danser McKinley, die de rol van Mercutio vertolkte, trok mijn aandacht het meest. Niet alleen dankzij zijn danskunsten in zowel ballet als in andere dansstijlen, maar ook door zijn positieve uitstraling. Bij het slotapplaus bleek hij bij de rest van het publiek ook één van de favorieten te zijn. Wellicht zorgde de aanwezigheid van zijn familie in de zaal voor die extra sprankeling in zijn ogen.

Danser Lehn (Paris) en danseres Epstein (Julia’s dienstvrouw) gaven humor aan het ballet. Beiden hebben een humoristische uitstraling waardoor hun komische rol geloofwaardig werd. Het grappigste moment uit de dansvoorstelling was de scène waarin Paris Julia ten huwelijk wil vragen. Tijdens het nummer Nothing on You van Bruno Mars kwamen andere dansers op met een masker van Paris‘ veel te blije gezicht.

Romeo & Juliet is ‘bad’

Mocht je in de vakantie in de buurt zijn van een optreden van de Bad Boys of Dance, is het zeker de moeite waard om deze bijzondere interpretatie van Romeo & Juliet te bezoeken. Je zult geen zwaar of langdurig ballet treffen, maar een toegankelijke, frisse dansvoorstelling die ook geschikt is voor kinderen en mensen die het verhaal niet kennen. Ik heb in ieder geval genoten van het eeuwenoude, romantische verhaal van Shakespeare in een nieuw, ‘bad’, jasje.