Introdans, vijf sterren

Publiek Introdans dolenthousiast

5***** / Vijf sterren - Introdans Arnhem

Gezien: Première 16 februari 2018. Stadstheater Arnhem . Te zien tot en met 15 juni 2018.

Introdans toont 5 ***** / Vijf Sterren met werk van vijf internationaal gerenommeerde choreografen: Jiří Kylián (CZ/NL), Mauro de Candia (IT), Robert Battle (USA), Ben van Cauwenbergh (BE) en Sidi Larbi Cherkaoui (BE/MA) Met vier Nederlandse premières is 5***** ook zijdelings bedoeld als knipoog naar danscritici.

Er is altijd meer dan je ziet

Dream Time van Kylián is geïnspireerd op de minimalistische schoonheid van de traditionele Japanse tuin. De componist Takemitsu zei daarover: ‘Er is altijd meer dan je ziet.’ Zijn muziek is complex. Langgerekte armbewegingen en diepe kniebuigingen van vijf Introdansers en –danseressen verdelen de ruimte in harmonieuze patronen. Al gauw voel ik me zen.

La Morte del Cigno van De Candia is een hedendaagse versie van de Stervende Zwaan van Anna Pavlova. Waar de frêle, klassieke danseres Pavlova vorige eeuw gracieus over het toneel trippelde, danst vanavond een gespierde Marc Beaugendre op één plek dicht bij de grond. De dansstijl is afwisselend scherp en verstild met ontroerende slothouding in foetuszit.

Choreograaf Battle, artistiek directeur van Alvin Ailey American Dance Theater, staat bekend om zijn ritmische en opzwepende moderne balletten. Unfold is echter een intens liefdesduet op een compositie van Gustave Charpentier. De dansstijl is ongedwongen maar vergt een ultrasterke lichaamsbeheersing. Als danseres Vérine Bouwman haar rechterbeen een minuut lang tot naast haar oor uitstrekt, houd ik verbaasd mijn adem in.

Persoonlijke lichaamstaal

Het vrolijke Les Bourgeois van Van Cauwenbergh, is gezet op het gelijknamige nummer van zanger Jacques Brel. In de jaren 1960 schopte Brel graag met veel ironie tegen burgerlijke conventies aan. Brel’s lichaamstaal is inventief omgezet naar een hedendaags dansidioom. Introdanser Vincenzo Turiano -stropdas om, sigaret in de mond- zwiert met hoge sprongen door de lucht.

In Loin toont Cherkaoui zowel de afstand als de nabijheid tussen mensen uit verschillende culturen en generaties. De ingeving hiervoor kreeg Cherkaoui naar aanleiding van een verhaal van een Zwitserse dansgroep die door China toerde. In Loin vertellen en kopiëren de Introdansers persoonlijke verhalen via armbewegingen. Ook acteren zij in het Chinees en Japans, zingen een triest Roemeens lied over gedeeld geluk, om vervolgens weer draaiende en acrobatische lichaamsbewegingen te maken. ‘Mooi!’, roept een toeschouwer heel spontaan.

Introdansers als kameleon

In de dansvoorstelling 5***** brengen de vijf choreografen Kylián, De Candia, Battle, Van Cauwenbergh en Cherkaoui. elk een krachtig en helder idee tot uitdrukking. Of dit idee geïnspireerd is op traditie, vernieuwingsdrang of persoonlijke ingeving, het houdt inieder geval de hedendaagse dans (en cultuur) levendig. Daarbij valt het op hoe gemakkelijk de Introdansers in 5***** zich als een kameleon de uiteenlopende en markante dansstijlen eigen maken. ‘Briljante voorstelling!’ roept een toeschouwer na afloop tegen een kennis. Daar sluit ik me bij aan.