Na The Fabulous Sneakerboyz keert publiek al dansend en lachend huiswaarts

Amanda Simons

Zaterdagavond 9 mei was dansvoorstelling The Fabulous  Sneakerboyz te zien in theater De Meervaart in Amsterdam. Na de première, die plaatsvond op 26 april in de Antwerpse Stadsschouwburg, brengt choreograaf Roy Julen zijn bijzondere combinatie van hiphop en cabaret ook naar de Nederlandse theaters. Roy Julen vertelt met vijf hiphoppers het verhaal van het welkbekende sprookje Assepoester in een Urban jasje. Met dansfinalisten van So You Think You Can Dance en breakdancers uit Cirque de Soleil toont The Fabulous Sneakerboyz zich als een spetterende dansvoorstelling waarin niet kleding, maar een paar sneakers de man maakt.

Dansvoorstelling The Fabulous Sneakerboyz

De verkoper van de sneakerwinkel, gespeeld door cabaretier en zanger Alex Klaasen, heet het publiek welkom in zijn zaak. Naast verkoper is hij ook sneakerexpert, wat hij meteen even demonstreert door middel van interactie met het publiek. "Jij met je strak geveterde sneakers woont vast nog thuis onder de plak van je moeder, hé?” vraagt hij aan een bezoeker op de eerste rij.

De vaste klanten van de winkel zijn vijf jongens, genaamd de Sneakerboyz. Ze hebben allemaal een specifiek karakter dat gekenmerkt wordt door hun sneakers. Zo loopt de Rich Kid (danser Giovanni Kemper) op dure Nike Air Max en de Shy Guy (danser Jonas Carrido Verwerft) op onopvallende Vans. Er is ook nog een vrouw in het spel, Rosa (danseres en zangeres Vivian Gomez), die op zoek is naar liefde. Zal zij haar ware liefde onder een van de Sneakerboyz vinden?

Cabaretier Alex Klaasen maakt publiek aan het lachen

Telkens als Rosa een van de Sneakerboyz ontmoet, zien we een scène uit zijn dagelijkse leven vertolkt door de sneakerverkoper. Met deze typetjes, zoals een Amsterdamse taxichauffeur of een Duitse psychiater, krijgt Alex Klaasen het hele publiek aan het lachen. Het is onwijs knap hoe hij alle accenten na doet en met woordspelingen goochelt.

Ik moet het meest lachen om zijn vertolking van de moeder van Momma’s Boy (Anthony Benjamin). Op hoge hakken en met een afzichtelijk buiktruitje zet Klaasen een geweldige parodie op de Surinaamse moeder neer, inclusief zwaar accent. Wanneer er een aantal Surinaamse woorden voorbij komt, is aan het gelach van het publiek meteen te horen waar de Surinaamse Nederlanders in de zaal zitten.

Choreograaf Roy Julen vertelt via hiphop

Na elke scène volgt er een stuk hiphop choreografie, gemaakt door choreograaf Roy Julen. Roy Julen is bekend als huischoreograaf van het programma So You Think You Can Dance en was initiator van de film Body Language. Het dansgedeelte vertelt over de tijd die Rosa doorbrengt met de Sneakerboyz. Ik vind het mooi om te zien hoe de dans het verhaal verder vertelt, zonder dat daar woorden voor nodig zijn. Bij het duet met Friendzone (Pom Arnold) is het ontroerend om te zien hoe hij verliefd achter haar aan danst, terwijl zij hem alleen als vriend ziet. Alle dansers laten daarmee naast hun danskunst zien dat ze ook kunnen acteren.

In twee intieme ballads laat Vivian Gomez horen dat ze naast dansen en acteren ook kan zingen. Aan het einde van de dansvoorstelling, als ze haar prins gevonden heeft, zingt ze het nummer Gravity van Sara Bareilles. Één voor één dansen de Sneakerboyz op haar lied, met een heel andere energie dan de dansen daarvoor. Een mooie afwisseling tussen de stoere en strakke dans op uptempo hiphopmuziek.

Fabulous sneakers in The Fabulous Sneakerboyz

The Fabulous Sneakerboyz, de naam zegt het al, is natuurlijk niets zonder een paar fabuleuze sneakers. Door de avond heen wordt er vaak van schoenen gewisseld en de meest bijzondere kleuren, modellen en merken komen voorbij. Een leuk detail is dat iedere Sneakerboy zijn eigen schoenenmerk heeft. Tegen het einde van de dansvoorstelling, als klapper op de vuurpijl, dragen de dansers wel heel bijzondere sneakers. Zo dansen ze op sneakers met ingebouwde wieltjes al skatend over het podium. Ook komen er sneakers met LED- lampjes voorbij waardoor er een complete lichtshow ontstaat met verschillende vormen en kleuren. Erg leuk dat de schoenen op deze manier een speciale rol spelen.

Roy Julen belooft een tweede Sneakerboyz

The Fabulous Sneakerboyz hebben mij een ontzettend leuke avond bezorgd met fantastische dans en veel komische acts. Ook geven ze je een mooie boodschap mee: voor iedereen is er een ultieme liefde, maar deze vind je pas als je er niet naar zoekt.

Na de dansvoorstelling is de trots van choreograaf Roy Julen zijn gezicht af te lezen. Choreograaf en SYTYCD-jurylid Dan Karaty was ook aanwezig en lijkt erg enthousiast. Gelukkig houdt het hier niet op, want Roy Julen heeft nog meer voor ons in petto. Na de dansvoorstelling vertelt hij: “Volgend jaar komt er een vervolg op Sneakerboyz. Dan gaan we pas écht beginnen”.  Ik kijk er al naar uit!

The Fabulous Sneakerboyz speelt nog tot en met 27 mei in de Nederlandse theaters. Op 30 mei sluit de theatertour af in het Belgische Gent. Ga voor meer informatie naar de website van The Fabulous Sneakerboyz.

Trailer The Fabulous Sneakerboyz van Roy Julen