Home » Review
Foto Herve Deroo, Compagnie Maguy Marin - May B

Julidans opent met topstuk May B van Maguy Marin

Joanna Fox

Julidans (25ste editie!) opende 1 juli met topstuk May B van choreografe Maguy Marin. May B is een tragikomisch moderne dansvoorstelling over dolende zielen binnen een verweesd universum. Dans met een absurdistisch trekje en gevoel voor humor. Maguy Marin liet zich hierbij inspireren door het werk van schrijver Samuel Beckett. Gezien op 2 juli 2015, in de Stadsschouwburg Amsterdam.

Dans van Maguy Marin

Compagnie Maguy Marin is speciaal uitgenodigd voor deze 25ste editie van Julidans, een Festival voor internationale hedendaagse dans, in Amsterdam. De dansvoorstelling May B is losjes gebaseerd op het werk van de beroemde schrijver Samuel Beckett (1906 tot 1989). In de dansvoorstelling May B nemen de dansers eigenschappen over van enkele van zijn beschreven archetypes en citeren ook tekst uit zijn werk The Endgames / Fin de partie.

Fini!

In de openingsscène van May B staan tien topdansers in versleten nachtkleding wat ingekeerd en verdwaasd naar de lege ruimte te staren. In deze mistroostige wereld lijkt geen beweging meer mogelijk. Plotseling komen de dansers dan toch in actie en schuifelen in cadans met ingehouden minimale bewegingen naar elkaar toe. Samen schuifelen ze verder en ondertussen wordt er gezucht, gemompeld en soms cynisch gelachen. De dansers begeleiden zichzelf met al deze geluiden in een vlot en strak ritme.

Foto Herve Deroo, Compagnie Maguy Marin - May B

De verkrampte lichaamshoudingen van de dansers weerspiegelen teleurstelling en frustratie. Een enkele keer is er een kleine uitbarsting van ingehouden energie. Opeens staat deze naar binnen gekeerde groep van zoekende en dansende zielen stil, kijkt het publiek met wallen onder de ogen recht aan en roept: “Fini!” (Einde!) Een eerste lachsalvo uit het publiek volgt.

Ritme in May B

Voor choreografe Maguy Marin is ritme heel erg belangrijk. Marin begint bij elke nieuwe choreografie eerst met het vastleggen van een ritme. Dit vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van al haar choreografieën. Het ritme kan al dan niet op muziek worden gezet. In de dansvoorstelling May B wordt onder meer muziek van Schubert gebruikt. Beckett heeft ooit aan Marin verteld een voorkeur te hebben voor muziek van Schubert.

In May B komt een dansscène voor waarbij twee of meerdere groepen dansers met elkaar in conflict zijn, gedreven door angst en onzekerheden. Dit beeld wordt versterkt doordat de dansers daarbij enkel een bepaald ritme met looppassen maken. Het lijkt eenvoudig maar schijn bedriegt: de voorstelling van anderhalve uur vergt enorm veel precisie in uitvoering en een zeer hoge concentratie van alle dansers.

Lichaamstaal en dansidioom

Marin baseert haar bewegingsidioom vooral op onze dagelijkse lichaamstaal en gezichtuitdrukkingen. Zelfs het meest intieme gebaar weet Marin te vertalen naar dans en verfijnde absurditeit.

Alle dansers zijn stuk voor stuk briljant in hun optreden en fysieke acteertalent en nemen de toeschouwers ongemerkt mee op hun reis door een landschap van menselijke onhebbelijkheden en emoties. Het publiek kijkt van begin tot eind gebiologeerd naar de voorstelling. Dat is te vooral te merken aan de continue en waarneembare reacties van meerdere toeschouwers.

Dans en stof tot nadenken

Marin stelt dat de toestand van onze huidige samenleving het gevolg is van een aantal desastreuze keuzes en handelingen van de mensheid in de 20ste eeuw. Haar choreografieën zijn hoofdzakelijk gebaseerd op thema’s over liefde en politiek. Net als Beckett probeert Marin de absurditeiten van ons leven onder de aandacht te brengen.

Foto Herve Deroo, Compagnie Maguy Marin - May B

Met een haarfijn talent voor timing en subtiele humor en groot inzicht in de menselijke natuur creëert Marin in May B confronterende situaties. Na afloop zegt een jonge toeschouwer: “Je ziet in een van de scènes waarbij een danser zich als blinde man voordoet, hoe hebzucht werkt. Hebzucht is juist nu een actueel thema. De manier waarop de dansers dit overbrengen, is zowel confronterend als komisch tegelijk. Maar het zet je wel even aan het denken.”

Een actuele klassieker op dansgebied

De dansers krijgen na afloop zeer veel applaus van een enthousiast publiek. Zelden zie je een dansvoorstelling van topniveau waarbij talent voor subtiele humor wordt getoond! “Dat was fantastisch!” roept een dansliefhebber tegen zijn vrienden, als we na afloop met zijn allen naar buiten schuifelen, de warme zomeravond in.

Marin choreografeerde May B al in 1981. Toch is de dansvoorstelling May B inhoudelijk en wat betreft uitvoering zeer actueel. May B kan daarom met recht een actuele klassieker binnen de hedendaagse dans genoemd worden!

Informatie voor dansliefhebbers

Op 10 en 11 juli kun je nieuw werk gaan bekijken van Maguy Marin in het Bellevue Theater Amsterdam. De titel van deze nieuwe dansproductie is SingSpiele en wordt gedanst door David Mambouch, de zoon van Marin.

Ga voor meer informatie en programmering naar de website van Julidans.

Compagnie Maguy Marin is gevestigd in Toulouse, Frankrijk.