Introdans geeft 'Something Old Something New' cadeau

Something Old Something New, het nieuwe dansprogramma van Introdans, ging op 19  september 2015  in première en werd door een laaiend enthousiast publiek ontvangen. In Something Old Something New toont Introdans zowel bestaand werk als nieuw werk van drie choreografen van wereldfaam: Jìři Kylián, Nils Christe en Sidi Larbi Cherkaoui.

Verruiming van zienswijze

In Cathédral Engloutie (1975) van Jìři Kylián, gaan twee dansparen de confrontatie aan in een poging wederzijdse en persoonlijke tegenstellingen te overbruggen. De vier dansers dansen in dialoog diverse duetten en tonen hierbij zowel kracht als tederheid. De bewegingsstijl van Kylián is geïnspireerd op de beweging van de zee en is vloeiend en met lange strekkingen. Dit is vooral kenmerkend voor zijn beginperiode als choreograaf.

In Cathédral Engloutie (Verzonken kathedraal) verschuift Kylián de richting van zijn choreografie een kwartslag in de ruimte. Hierdoor verschuift ook de aandacht van de toeschouwer.  Kylián maakt hiermee een eenvoudige en tegelijkertijd geniale keuze. De aandacht gaat wisselend uit naar de realiteit van het theater en naar de verbeelding van een weidse zee achter de coulissen. Dan verschuift mijn aandacht nog een stukje verder en lijken werkelijkheid en verbeelding heel even samen te vallen.

Pure levensdrift

CANTUS (wereldpremière ) is Nils Christe’s vijfentwintigste ballet voor Introdans (tevens zijn 81ste creatie). In CANTUS haalt Christe het beste uit zichzelf naar boven [S4] en laat alle dansers schitteren. Op de achtergrond zie je de afbeelding van de verre horizon, waarachter de zon nog moet opkomen, of zojuist verdwenen is. Tijd is een waardevol goed en de dansers dansen alsof hun leven ervan af hangt. De energie die hierbij vrij komt vliegt in volle vaart de zaal in. Soms lijken de dansers door de enorm hoge snelheid van beweging zelfs te veranderen in pure energie.

CANTUS is gemaakt op muziek van Arvo Pärt waardoor Christe zich heeft laten inspireren. Dat is duidelijk terug te zien in onder meer de timing en wisselingen van groepsdansen, duetten en solo’s. Christe’s bewegingsstijl is krachtig, inventief en vloeiend. De dansers dansen met veel virtuositeit en ondanks het hoge tempo messcherp precies, ook tijdens de groepsdansen.

Behoefte aan nieuw ideaalbeeld die de wereld verandert

In Orbo Novo (2009) van Sidi Larbi Cherkaoui bestaat het decor uit vier scharnierende en verplaatsbare hoge panelen. De dansers kunnen er in klimmen, er doorheen kruipen en de ruimte op verschillende manieren vormgeven. Elke verandering in gemoedstoestand verandert de ruimte. Soms raakt een lichaam bijna bekneld tussen twee grenzen die onverbiddelijk tegen elkaar aanstoten. Maar even later openen deuren naar meer vrijheid en een universum aan mogelijkheden. De talentvolle groep Introdansers tonen op integere wijze emoties zoals blokkerende angst, gevoel van onthechting en verlangen naar vrijheid en een gevoel van eenheid.

Something Old Something New inspireert

De dansvoorstelling Something Old Something New van Introdans in samenwerking met drie meester-choreografen Kylián, Christe en Larbi, geeft stof tot nadenken en zet aan tot een dialoog over zienswijzen, het meest waardevolle en vertrouwen. In Something Old Something New dansen de Introdansers het stof uit de grond en geven je nieuwe energie mee naar huis.