Victory –  Cecilia Moisio / MAAStd en Hit Me Productions. Foto Phile Deprez

IJzersterke Victory

Victory – Cecilia Moisio / MAAStd en Hit Me Productions

Gezien: 9 november 2018, Theater De Krakeling, Amsterdam
Speeldata: Tot en met 16 februari 2019

Cool zijn en stuntelen, per ongeluk naast je stoel gaan zitten, je eerste kus en van de zenuwen een wind laten. De multidisciplinaire dansvoorstelling Victory van Cecilia Moisio voor jongeren en jong volwassenen, is een ode aan glansrijk falen. Wat is jouw grootste mislukking of ‘faal’?

How do you do? vraagt danseres Katarzyna Sitarz heel keurig, leunt dan op een tafelrand, glijdt uit en valt op de grond. Gênant. Danser Kiyan Khoshole valt met stoel en al achterover. Domme faal. Danseres Yulia Kalichenko struikelt achterover en maakt een achterwaartse koprol over een tafel. Indrukwekkende faal.

Nee, dit dan: urban danser Serano Pinas waant zich olympisch kampioen badminton en mist met een flinke mep zijn shuttle. Hoe erg is dat? Het jonge publiek reageert levendig en klapt spontaan mee tijdens een korte urban dance performance. Dat gaat goed! Totdat het licht uitvalt. Zanger Marlon Penn heeft net het boek I am OK gelezen. Gelukkig maar. Penn drukt op een knop en ook het licht is weer OK.

Choreografe Moisio is gefascineerd door het menselijke gedrag in relatie tot maatschappelijke normen en verwachtingen en is wereldwijd bekend om haar ongepolijste en poëtische dansvoorstellingen. Victory is een dynamische mix van moderne dans, spel, zang, muziek, film en slapstick en Moisio’s eerste choreografie voor jongeren en jong volwassenen in samenwerking met MAAS theater en dans, en Hit Me Productions.

Vallen, falen en weer opstaan

Geïnspireerd door de huidige trend in modefotografie om alles monochroom te kleuren, dansen de vier performers en muzikant in pastelblauwe kleding in een pastelblauwe huiskamer met pastelblauwe attributen. Maar achter deze façade van perfecte pastelblauwe symbolen schuilt een rauwe wereld vol dagelijkse mislukkingen en alle mogelijke vormen van vallen en falen.

Gaandeweg wordt de dansvoorstelling Victory grimmiger. Via visuals vertellen de dansers over hun grootste mislukking. Danser Pinas pakt de camera en zet de dansers daarbij steeds verder onder druk. De dansers bewegen om beurten binnen en buiten beeld. Film en dans wisselen elkaar af. Het jonge publiek is nu muisstil. Plotseling valt een decorwand - tevens screenwall - met veel lawaai plat op de grond. Iedereen staat erbij en kijkt ernaar. Oeps!

Dansenergie en de menselijke maat

Victory van Moisio is als een wervelstorm van schurende momenten en wisselende emoties, waarbij het falen, met een tikje humor scherp onder de loep wordt genomen. In Victory hanteren Moisio en haar performers de menselijke maat en zetten daarmee vraagtekens achter het allesoverheersende ideaal van de ultieme, perfecte succesvolle en oersterke winnaar. Victory is pastelblauw en ijzersterk.

Het optreden van danseres Sitarz valt op. Sitarz vertaalt haar dansenergie volledig om in gevoelens, gedachten en emoties. Van grappige maar gênante mislukking tot de meest diepe emotie achter de verlammende angst voor falen. Terwijl Sitarz met verkrampt lijf achteruit kruipt, zegt ze weer keurig maar stotterend: How do you do?