HORSES. © Kurt Van Der Elst

HORSES 8+, puur natuur en vol energie

HORSES - kabinet k & HETPALEIS
Gezien: Nederlandse première op 8 april 2017 in Stadsschouwburg Utrecht tijdens de 15e editie van het Festival Tweetakt Utrecht.

Tegen een eenvoudige achtergrond van donkergrijze paardendekens en gestapelde stenen, ontvouwt zich een bont en vrijgevochten dansgezelschap van vijf kinderen, drie volwassenen en twee muzikanten: kabinet k & HETPALEIS, uit Belgie. De dansvoorstelling HORSES gaat over groter willen worden en kind willen blijven, en vooral over vertrouwen. Met livemuziek.

HORSES is losjes gebaseerd op het boek Half Broken Horses, van Jeanette Walls: 'The most important thing in live, he would say, is learning how to fall.' De choreografie HORSES gaat daarom ook over durven vallen. Maar de professionele dansers zwieren de vijf kinderen ook op verschillende manieren door de lucht, wat verbluffend mooi is om te zien.

Vallen en vliegen

Choreografenduo Joke Laureyns en Kwint Manshoven van kabinet k & HETPALEIS uit België, brengen dansvoorstellingen voor jong en oud. Hierin treden zowel professionele dansers als kinderen samen op. Laureyns en Manshoven vertrekken vanuit de natuurlijke, dagelijkse bewegingen van het kind en creëren op basis hiervan dansmateriaal. De dansstijl is hierdoor naturel en organisch, wat ik heel verfrissend vind om te zien.

HORSES. © Kurt Van Der Elst

In HORSES houden de vijf kinderen hun aandacht volledig gericht op de professionele dansers. Andersom is dit ook het geval waardoor deze jonge en oudere dansers onderling een zeer hechte groep vormen. De kinderen vertrouwen de volwassen dansers volledig en laten zich zonder angst voor vallen met groot gemak door de lucht slingeren. Spannend en prachtig om te zien.

In renpas

HORSES is speels van opbouw en bestaat uit wisselende scènes van ingetogen tot uitbundig. Zo is er bijvoorbeeld een beginscène waarbij alle dansers langzaam over elkaar heen klauteren. Even later bewegen zij in renpas over het toneel en maken korte duetten met hoge liften. Tegen het einde loopt een meisje geblinddoekt over een grote cirkel van stenen.

HORSES. © Kurt Van Der Elst

HORSES is niet met opzet komisch. Toch giechelt het publiek zoals tijdens het drinken van water op toneel wat eindigt in een waterballet. Opvallend mooi is een poëtisch duet tussen een professionele danser en een meisje waarbij zij door de danser rug op rug wordt rondgedragen of als een bal in een razend virtuoze worp vanaf de grond over zijn schouders heen rolt.

Vol pure energie

In HORSES tonen Laureyns en Manshoven / kabinet k & HETPALEIS dat kinderen die niet getraind zijn in danstechnieken, veel meer kunnen dan vaak vooraf wordt gedacht. De dansvoorstelling HORSES is mede dankzij deze vijf kinderen en natuurtalenten een verademing om te zien: puur natuur en vol energie.

Op de website van kabinet k vind je leuke video’s en foto’s van alle dansers.

• Dansers: Jacob Ingram-Dodd, Evelyne Rossie, Kwint Manshoven, Jitte Schoukens, Mona De Broe, Lio Maelfeyt, Judith Ginvert, Suza De Gryse / Louisa Vermeire.
  • Musici: Thomas Devos (gitaar en zang), Bertel Schollaer (sax)