Foto Imperial Ice Stars

De Imperial Ice Stars brengen de Notenkraker tot leven op het ijs

De Notenkraker is een geliefd balletsprookje dat bij iedereen bekend is. Velen hebben de voorstelling gezien, kennen het verhaal of herkennen de magische klanken van de muziek van Tsjaikovski. De Imperial Ice Stars brengen een geheel nieuwe versie van dit kerstballet waarbij niet op spitzen, maar op kunstschaatsen gedanst wordt.

Een bevroren podium

Het Podium van het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam is voor de gelegenheid omgetoverd tot een ijsbaan waar de schaatsers hun kunsten vertonen. Kunstschaatsen is een dynamische sport waarbij veel snelheid nodig is om de sprongen en draaien uit te voeren, met als gevolg dat je al snel in de coulissen terecht komt. Gelukkig zijn de schaatsers uiterst geconcentreerd en blijft iedereen binnen de randen van de ijsvloer. Choreografisch gezien levert de ruimte wat beperkingen op: De sprongen kunnen vaak maar enkel uitgevoerd worden (in wedstrijden draaien de schaatsers al snel twee of drie keer om hun as) en het ensemble heeft beperkte mogelijkheden voor formaties.

De kwaliteit van de voorstelling wordt er echter niet minder om. In de choreografie zitten veel spectaculaire liften waarbij de vrouw moeiteloos op één hand boven het hoofd getild wordt en in het kunstschaatsen kan je eindeloos variëren met diverse posities in de liften en pirouettes. Voeg er hier en daar wat luchtacrobatiek aan toe en het publiek kijkt zijn ogen uit. Niet alleen de choreografen en schaatsers maar ook de ontwerpers springen goed met de ruimte om: De sfeervolle projecties op de achtergrond doen niet onder voor een traditioneel decor.

Het beste van twee werelden

De kracht van de Imperial Ice Stars is dat zij de dynamiek van het kunstschaatsen combineren met het artistieke karakter van ballet. In de eerste helft van de voorstelling ligt de nadruk vooral op het uitbeelden van het verhaal. De schaatsers zijn bijzonder expressief en hebben zich de mime eigen gemaakt. Het zijn echte showmensen die vooral de humor in het verhaal goed weten over te brengen. Qua choreografie is de tweede helft van de voorstelling beduidend sterker. Het gezelschap heeft dit jaar veel sterke ijsdansparen weten te rekruteren die mooie walsen, prachtige pirouettes hand in hand en perfect synchrone sprongen tonen in de aanstekelijke Spaanse, Arabische en Chinese dansen.

Enige punt van kritiek zijn de special effects met vuur, luchtacrobatiek en dergelijke circuselementen. Hoewel de schaatsers het er aardig van af brengen is dit duidelijk niet hun specialiteit waardoor het afleidt van hun schaatskunsten, en dat is zonde.

Jong talent

De jonge hoofdrolspelers Maria Vygalova en Vladislav Lysoi (respectievelijk 16 en 19 jaar oud) verdienen in het bijzonder een groot compliment. Hij valt op door zijn sterke techniek en zelfverzekerde uitstraling en zij is elegant in haar bewegingen en overtuigend als jong en dromerig meisje. Als koppel zijn zij uiterst charmant en beelden zij de liefde tussen de twee jonge personages op een verlegen, humoristische en hartverwarmende manier uit.

Een balletvoorstelling geschikt maken voor een uitvoering op het ijs brengt veel uitdagingen qua ruimte, muzikaliteit en interpretatie met zich mee welke de Imperial Ice Stars bij elke voorstelling weer opnieuw aangaan. Met de Notenkraker On Ice zijn ze er wederom in geslaagd om een boeiende, vrolijke en kwalitatief hoogwaardige voorstelling neer te zetten.