Sluier - Danstheater Aya, foto Ben van Duin

Danstheater AYA verwijdert 'Sluier' van heftige onderwerpen

Amanda Simons

Gezien op donderdag 5 februari 2016 - De Krakeling, Amsterdam.

“Ik weet niet welke Koran zij lezen maar in ieder geval niet die van mij!” zegt danseres Mouna Laroussi over de extremisten. Ze maakt het publiek duidelijk dat Nederlandse moslims totaal niet achter moord en terreur staan. Met humor én respect weet Danstheater AYA een heftig en actueel onderwerp toegankelijk te maken. Sluier geeft een verhelderende blik op het leven van moslims in de Nederlandse samenleving.

De vijf dansers van Sluier geven zichzelf meteen bloot door hun kijk op religie te delen met het publiek. Allen zijn ze half Nederlands en half ‘anders’. Ze stellen zichzelf én ons de vraag wat anders zijn precies inhoud en wie je eigenlijk bent. Een interactief en confronterend begin van de dansvoorstelling.

De sfeer slaat abrupt om als er een les seksuele voorlichting wordt gegeven waarbij wederom vragen gesteld worden aan het publiek. Hierna worden de kijkers uitgenodigd om samen met de dansers op het podium te dansen op clubmuziek. Ik kan deze verschillende taferelen niet goed plaatsen en vraag me af wat het verband is tussen de uiteenlopende onderwerpen. Dat wordt duidelijk in het tweede gedeelte van Sluier.

Karima el Fillali brengt humor bij islamitische Romeo & Juliet

Danstheater AYA gaat over op het verhaal van William Shakespeares Romeo & Juliet. De thema’s van de voorafgaande scènes komen hierin terug en worden duidelijk. Een moslimmeisje wordt verliefd op een niet gelovige jongen. Spel en dans wisselen elkaar af, begeleid door de technisch zeer sterke zang van Karima el Fillali. Zij speelt de, nogal onhandige, engel die ze hilarisch vertolkt. Ze draagt een kostuum dat mij doet denken aan een kraaghagedis, waardoor ik meteen in de lach schiet. Met haar grappige spel en woordkeuze maakt ze een mooi contrast tussen de heftige emoties van het verliefde echtpaar en de bezorgde ouders. Dat maakt de dansvoorstelling luchtig en toegankelijk.

Teleurstellende choreografie van Danstheater AYA

Kijkende naar het repertoire van Danstheater Aya, stelt Sluier mij danstechnisch helaas teleur. De choreografie bestaat uit simplistische, voor de hand liggende bewegingen die vaak worden herhaald. Emoties en onderwerpen worden meer uitgebeeld dan verweven in een dansbeweging waardoor ik spanning en dynamiek mis. De keuze hiervoor is mij onduidelijk aangezien alle dansers professioneel en ervaren zijn. Een kwalitatief goede choreografie kan ontroeren en had de mooie boodschap een diepere laag kunnen bieden waardoor ik als publiek geraakt wordt.

Sluier maakt toegankelijk en vermakelijk

Sluier is interactief en speelt in op de kennis en visie van het publiek. Dit maakt de danstheatervoorstelling erg geschikt voor jongeren. Lastige onderwerpen worden bespreekbaar gemaakt op een grappige manier, zonder wie of wat dan ook te beledigen.

Het einde van het verhaal wordt overgelaten aan de kijkers. Er wordt een aantal opties gegeven waaronder: de geliefde moet moslim worden, de dochter wordt verstoten of totale acceptatie. Bijna heel de zaal kiest voor totale acceptatie. De laatste woorden van Sluier zijn dan ook een belangrijke boodschap om mee naar huis te nemen: “Jullie hebben op 4 februari in de Krakeling gekozen voor totale acceptatie. En dat is een keuze die je elke dag opnieuw kan maken.”

Sluier van Danstheater Aya tourt dit voorjaar door Nederland. Voor de speellijst, zie www.aya.nl/voorstelling/sluier.